با بیش از یک میلیون محتوا، کاربران در مورد یارانه‌ها چه گفتند؟

مرکز پژوهشی بتا در گزارشی آماری و پژوهشی به موضوع یارانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی پرداخته است.

این گزارش که سه شبکه اجتماعی توییتر، اینستاگرام و تلگرام را در سال ۱۴۰۱ بررسی کرده است، نشان می‌دهد که موضوع یارانه‌ها یکی از دغدغه‌های مهم کاربران فارسی زبان بوده است.

یک میلیون محتوا در مورد یارانه‌ها
به گزارش مرکز پژوهشی بتا، در سال ۱۴۰۱، یک میلیون محتوا در سه شبکه اجتماعی توییتر، اینستاگرام و تلگرام منتشر شده است. بیشترین محتوا در تلگرام منتشر شده است. کانال‌های تلگرامی ۶۹۰ هزار پست پیرامون یارانه‌ها منتشر کرده‌اند. این آمار در توییتر بسیار کمتر است و کاربران ۲۵۰ هزار محتوا در این خصوص منتشر کردند و کاربران اینستاگرام نیز ۶۸ هزار پست پیرامون یارانه‌ها نشر داده‌اند.
برخلاف آمار محتوا که تلگرام در رده نخست قرار داشت، از نظر کاربر، در توییتر کاربران بیشترین پیرامون یارانه‌ها پست منتشر کرده‌اند. ۹۰.۷ هزار توییتری در سال گذشته پیرامون یارانه‌ها توییت زده‌اند. در تلگرام ۴۲ هزار کانال به این موضوع پرداخته بودند و در اینستاگرام نیز ۲۴ هزار صفحه در این خصوص فعالیت داشته‌اند.


توییتری‌های ناراضی
با بررسی رویکرد کاربران نسبت به سیاست یارانه‌ها، مشخص شد که کاربران اینستاگرام رویکردی خنثی و خبری در این خصوص داشته‌اند. در اینستاگرام ۶۲ درصد کاربران رویکردی خنثی داشتند، ۱۹ درصد رویکردی انتقادی و ۱۲ درصد رویکردی تخریبی داشتند و تنها ۸ درصد پست‌هایی مثبت و حاوی تحسین و تمجید منتشر کردند.
اما در توییتر اوضاع فرق می‌کند. با اینکه ۳۸ درصد توییت‌ها پیرامون موضوع یارانه‌ها مثبت بوده‌اند اما ۳۱ درصد انتقادی و ۲۸ درصد تخریبی نیز مشاهده شد و این یعنی ۵۹ درصد از کاربران توییتر، نسبت به این موضوع ناراضی بوده‌اند. در توییتر تنها ۳ درصد رویکرد خنثی منتشر شد.


پرتکرارترین موضوعات: واکنش به تغییر سیاست‌ها
اما شاید مهم‌ترین بخش گزارش مرکز پژوهشی بتا، موضوعات مهم و پرتکرار باشد. در هر دو بستر توییتر و اینستاگرام، موضوعات اصلی که کاربران درخصوص یارانه‌ها تولید محتوا کرده‌اند بررسی شده است و در اینجا سه موضوع اصلی هر بستر را مرور می‌کنیم.
در توییتر، پرتکرارترین موضوع با ۳۸ درصد، «سیاست افزایش یارانه معیشتی» بود که ۷۷ درصد رویکرد مثبت را نیز به همراه داشت. پس از آن، «واکنش به تغییر سیاست پرداخت یارانه» بود با ۲۰ درصد، که ۵۵ درصد از کاربران رویکردی انتقادی نسبت به آن داشتند و در رتبه سوم نیز مربوط به موضوع «واکنش به نرخ یارانه پرداختی» بود که ۱۴ درصد از محتوا در این خصوص بود و ۵۵ درصد از کاربران رویکردی انتقادی و ۱۸ درصد نیز رویکردی تخریبی نسبت به این موضوع داشتند.
در اینستاگرام نیز پرتکرارترین موضوع با ۲۱ درصد، «واکنش به تغییر سیاست تخصیص یارانه‌ها» بوده است که ۶۰ درصد از کاربران رویکردی انتقادی و ۲۵ درصد نیز رویکردی تخریبی نسبت به این موضوع داشتند. دومین موضوع پرتکرار، «خبر واریز یارانه‌ها» بوده است با ۱۸ درصد از آمار که تقریبا تمام آن رویکردی خنثی داشته است. موضوع پرتکرار سوم نیز مربوط به «واکنش به سیاست تغییر نظام پرداخت یارانه‌ها» بوده است که ۱۲ درصد از آمار مربوط به این موضوع بوده است و حدود ۵۵ درصد از رویکرد به آن نیز مثبت بوده است.

نگرانی بزرگ: افزایش قیمت دلار و تورم
دیگر بخشی که بتا منتشر کرده، ابر کلمات توییت‌های مربوط به یارانه‌ها است، که نشان می‌دهد کلمات دلار و قیمت، جزو بیشترین کلمات استفاده شده از سوی کاربران هستند و می‌توان نتیجه گرفت که افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت کالاها، از بزرگترین نگرانی‌های کاربران هستند. ۱۵ کلمه پرتکرار در توییتر پیرامون موضوع به شرح زیر هستند: یارانه، دولت، دلار، قطع، قیمت، خرید، کالا، سال، ایران، واریز، نان، ارز، افزایش، پرداخت، حذف.
این روند در اینستاگرام نیز تقریبا تکرار شده است و کلمات پرتکرار به دست آمده در پست‌های اینستاگرامی به شرح زیر بوده اند: یارانه، قیمت، دولت، ایران، خبر، نان، تومان، رئیس جمهور، کشور ، پرداخت، افزایش، طرح، کالا، واریز، معیشتی.

روسای جمهور، در صدر توجه‌ها
بررسی شخصیت‌های پرتکرار پیرامون مبحث یارانه‌ها در گزارش مرکز بتا نشان می‌دهد که سه رئیس جمهور ایران یعنی آقایان رئیسی، روحانی و احمدی‌نژاد، به ترتیب پرتکرارترین شخصیت‌های مربوط به این موضوع هستند. پس از آن‌ها نام افرادی چون محسن رضایی، اسحاق جهانگیری، محمد مخبر، احسان خاندوزی و رهبر انقلاب به چشم می‌خورد.

متن کامل این گزارش را در خبرگزاری فارس بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *