ایام فاطمیه نام روزهایی است که پیروان اهل بیت و دوستداران حضرت فاطمه (س) به مناسبت شهادت این بانوی بزرگوار به عزاداری میپردازند. روز دقیق شهادت حضرت زهرا(س) بر اثر نقلهای مختلف تاریخی و نیز روایات متفاوت از ائمه(ع)، دقیقا مشخص نیست. روز ۱۳ جمادیالاول و ۳ جمادیالثانی از شهرت بیشتری برخوردار است. مشهورترین قول نزد شیعه، سوم جمادی الثانی است؛ یعنی ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر(ص). مستند این قول نیز روایتی از امام صادق(ع) است. این دو روز و روزهای قبل و بعد از آن، به فاطمیه اول و فاطمیه دوم مشهورند. به همین دلیل شیعیان شهادت حضرت فاطمه را در دو نوبت به عزاداری مینشینند.
این روزها که جهان با ویروس منحوس کرونا دست و پنجه نرم میکند، تمامی مراسمات و آیینهای مذهبی و ملی تحت تاثیر آن قرار گرفته است. به طوری که با لغو مراسمات دستهجمعی اغلب کاربران در فضای مجازی به سوگواری پرداخته و پیرامون ایام فاطمیه تولید محتوا کردند. در ادامه بررسی خواهیم کرد که در این ایام، کاربران چه میزان محتوا تولید کرده و به چه مباحثی پرداختهاند؟ آمار محتواهای امسال نسبت به سال گذشته چه تغییری داشته است؟ لغو شدن مراسمات به دلیل کرونا تاثیری در محتواهای امسال داشته است؟ افکارعمومی پیرامون این ایام چگونه بوده است؟
اینستاگرام
آمار یک ماه منتهی به شهادت حضرت زهرا (دی و بهمن ۹۸ و دیماه ۹۹) در اینستاگرام در هر دوسال تغییر زیادی نداشته اما نکته قابل توجه میزان مشارکت کاربران در لایک و کامنتهای پستهای سال ۹۹ است. این موضوع نشان از توجه کاربران در سال جاری به موضوع شهادت حضرت زهرا میباشد. اغلب مشارکت آنان در کامنتهای پستهای مرتبط با انتشار سراسری «یازهرا» و «یا فاطمه» بوده است.
ابرکلمات اینستاگرام
روند انتشار محتوا در اینستاگرام
رشد تولید محتوا در دهه اول و دوم این فاطمیه کاملا مشهود است. نکتهی قابل توجه یکسان بودن میزان تولید محتوا در هر دو روز شهادت بوده که این موضوع در توییتر بسیار متفاوت است.
توییتر
آمار یک ماه منتهی به شهادت حضرت زهرا(س) – دی و بهمن ۹۸ – حدود ۱۱۳ هزار توییت بوده است. این میزان در دیماه ۹۹ به حدود ۴۶۰ هزار سیده که چیزی حدود ۴ برابر سال گذشته میباشد! این میزان از افزایش پست در سال جاری نشان از تاثیر کرونا و خانهنشینی عزاداران و همچنین تولید محتوا و برگزاری مراسمات و سوگواریهای مجازی بوده است.
ابرهشتگهای توییتر
روند انتشار محتوای توییتر
رشد تولید محتوا در دهه اول و دوم این فاطمیه کاملا مشهود است. تولید محتوا در دهه دوم فاطمیه بسیار بیشتر بوده است.
کاربران فضای مجازی در کامنتها چه میگویند؟
کاربران در کامنتهای اینستاگرام اغلب با رویکردی مثبت به این ایام و شخص حضرت فاطمه(س) به گفت و گو پرداخته که بیش از ۸۵ درصد این محتواها را در بر دارد. ۱۲ درصد کاربران نیز به انتقاد از برخی عقاید و اتفاقات رخ داده در این ایام پرداختند. از بارزترین آنان عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی و عدم تجمع توسط عزاداران بوده است.
پیشتر در بخش موضوع کامنتها به تمامی این محتواها اشاره شد.
کاربران فضای مجازی پیرامون چه موضوعاتی در ارتباط با ایام فاطمیه محتوا منتشر کردند؟
در ادامه نمونههایی از پستهای برتر پیرامون ایام فاطمیه را مشاهده خواهیم کرد:
پستهای برتر توییتر
پستهای برتر اینستاگرام