انتقاد مجازی به نمایشگاه مجازی کتاب

نمایشگاه کتاب تهران که هرساله در اردیبهشت ماه مورد استقبال چشمگیر مردم و  اهالی کتاب قرار می‌گرفت درسال جاری با شیوع ویروس کرونا برگزار نشد. در چند ماه اخیر صحبت از برگزاری کتاب به صورت مجازی شنیده می‌شد تا اینکه سر انجام در بهمن ماه زیرساخت‌های لازم برای برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی فراهم شد.

در تاریخ ۳۰ دی ماه نمایشگاه افتتاح شده و از ۱ بهمن فعالیت خود را به مدت ۶ روز آغاز کرد.  دسترسی به سایت نمایشگاه در طول ۲۴ ساعت شبانه روز فراهم بود و کاربران می‌توانستند با ایجاد حساب کاربری اقدام به سفارش کتاب کنند. کتاب های ناشران داخلی با ۲۰ درصد  و ناشران خارجی با ۵۰ درصد تخفیف عرضه شده و ارسال کتاب نیز بر عهده پست جمهوری اسلامی ایران انجام شد و به صورت رایگان انجام شد.

در دو روز ابتدایی آغاز نمایشگاه نقص فنی سایت نمایشگاه موجب ابراز انتقادات فراوانی شد که عذرخواهی موسسه “خانه کتاب و ادبیات ایران” که متصدی برگزاری نمایشگاه است منجر شد. به مرور در روزهای بعد این مشکل مرتفع شد و کاربران توانستند از نمایشگاه استفاده کرده و به تهیه و سفارش کتاب بپردازند. لازم به ذکر است این نمایشگاه دو روز یعنی تا ۸بهمن ماه ۹۹ تمدید گردید.

یکی از جذابترین‌های مسائل این روزها بررسی این موضوع است که با وجود مجازی بودن نمایشگاه در فضای مجازی پیرامون این واقعه چه خبر است؟ کاربران پیراون نمایشگاه مجازی کتاب تهران چه می‌گویند؟ آیا این واقعه به اندازه‌ای که باید مورد توجه کاربران قرار گرفته است؟

 

کاربران چه نظری درباره این نمایشگاه دارند؟

کاربران توییتر نسبت به نمایشگاه مجازی به یک میزان رویکرد مثبت و انتقادی داشته‌اند. انتقادات کاربران توییتر بیش از همه به نحوه عملکرد سایت نمایشگاه است. این کاربران نسبت به سرعت بسیار ضعیف سایت و اتلاف وقت مراجع برای سفارش کتاب انتقاد داشته‌اند. همچنین برخی از کاربران با توجه به عملکرد ضعیف سایت نسبت به شفاف شدن شرکت سازنده و طراح سایت و بودجه سرمایه‌گذاری آن مطالبه کرده‌اند.

اما اغلب کاربران از تخفیفات و ارسال رایگان این نمایشگاه ابراز خرسندی کردند.

عده‌ی کمی از کاربران که نسبت به نمایشگاه حضوری نیز در سال‌های پیش منتقد بودند نمایشگاه مجازی را نیز موجب آسیب به بخش کتابفروش و سیستم پخش کتاب دانسته‌اند. آنان به طور کلی با برگزاری نمایشگاه‌های کتاب به این صورت که بیشتر جنبه فروش کتاب دارد رویکرد منفی دارند.

بسیاری از کاربران نیز به انتشار مطالب طنز در مقایسه با نمایشگاه کتاب حضوری و مجازی پرداختند.

 

کاربران اینستاگرام بیشتر رویکرد مثبت به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب داشته‌اند. و اغلب با اطلاع رسانی از آغاز به کار نمایشگاه کتاب با دیگر کاربران این بستر به مبادله نظر پرداخته‌اند. همچنین در حدود ۱۸ درصد رویکرد انتقادی داشته‌اند که بیشتر به عملکرد سایت نمایشگاه و  ضعف در نحوه ارائه خدمات می‌شود.

 

 

کاربران چه می‌گویند؟

 

 

نکته‌ی قابل توجه در آمارهای کلی این است با وجود مجازی بودن این واقعه، میزان پایین تولید محتوا در طول برگزاری نمایشگاه پیرامون آن جای تامل دارد. حتی باوجود اینکه بعضا تبلیغات شروع نمایشگاه نیز به خصوص در بستر اینستاگرام دیده شده است اما با حجم بسیار پایینی از تولید محتوا مواجهیم که نشان از عدم توجه کاربران به این موضوع و عدم برنامه‌ریزی درست مسئولین برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات موثر می‌باشد.

 

شما می توانید متن منتشر شده در صبح نو در تاریخ ۷ بهمن  ۱۳۹۹ را در اینجا بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *