نویسنده: دکتر محسن فینی زاده | مدیر مرکز پژوهش و داده کاوی بتا
دادههای شبکههای اجتماعی در سه بستر اصلی تلگرام، توییتر و اینستاگرام مورد بررسی قرار دادیم و از مجموعه سه میلیارد داده شبکههای اجتماعی به صورت عمومی منتشر شدهاست دادههای مرتبط با نقشه آنلاین داخلی (دال، نشان، بلد، رایا) را با استفاده از هوش مصنوعی و تکنیکهای و ابزار دیتا ماینیگ استخراج و تحلیل کردهایم تا حجم دادهها و لایک کاربران بر محتواهای مرتبط به عنوان بخشی از برند این اپلیکیشنها گویا مسیر حرکت نقشههای آنلاین داخلی در میان کاربران شبکههای اجتماعی باشد.
تعاریف مختلفی از برند وجود دارد که کاتلر آن را اینگونه تعریف میکند: “برند یک نام، عبارت یا اصطلاح، نشانه، علامت، نماد، طرح یا ترکیبی از آنها است که هدف آن معرفی کالا یا خدمتی است که یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان عرضه میکنند و بدین وسیله آنها را از محصولات شرکتهای رقیب متمایز مینمایند”. بنابراین تمایز محصول، خدمت و یا نام یک سازمان به عنوان مزیت رقابتی برشمرده شده و دستیابی به مزیت رقابتی در دنیای امروز، تنها با تکیه بر ویژگیهای کارکردی محصولات و خدمات امکان پذیر نبوده، بلکه در عصر حاضر، برند مهمترین عامل متمایزکننده یک شرکت تجاری از رقبا است. جمله معروفی در ادبیات مدیریت وجود دارد: “چیزی که اندازه گیری نشود، مدیریت نمیشود”.
اوکاس و ان جی اُ در سال ۲۰۰۷ در مقاله خود تحت عنوان “بازارمداری در برابر فرهنگ نوآوری: دو مسیر به عملکرد برتر برند” بیان میکنند که بر اساس مطالعات موجود، در حدود ۷۰ درصد از درآمدهای شرکت ها قابل انتساب به برند است. این موضوع بیانگر وجود یک رابطه مستقیم بین عملکرد سازمان و عملکرد برند بوده و در دنیای به شدت رقابتی امروز که سازمانها با هدف حفظ و توسعه سهم بازار خود پیوسته به دنبال دستیابی به مشتریان وفاداری که به تکرار خرید خود و توصیه آن به دیگران بپردازند، هستند، نه تنها اتخاذ یک استراتژی مناسب با هدف برآورده کردن حداکثری نیازها و خواستههای مشتریان جهت بقا در بازار ضروری است، بلکه پایش و ارزیابی مستمر و به عبارت دیگر سنجش عملکرد برند نیز جهت جلوگیری از هر گونه انحرافی از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.
با توجه به تمام مباحثی که پیرامون اهمیت برند به عنوان محرک ارزش و موفقیت کسب و کار وجود دارد، شگفت آور است که کسب و کارهای کمی اقدام به ایجاد یک طرح یا سیستمی تحلیلگر که به آنها امکان اندازه گیری عملکرد برندشان را بدهد، نمودهاند. بنابراین لازم است که برندها به طور مداوم یا دوره ای از نظر تأثیری که بر روی مصرف کنندگان، تقاضای محصول یا خدمت و همچنین دستیابی به فرصت های توسعه داشتهاند مورد اندازه گیری قرار گیرند.
برندسازی از سوی بسیاری از محققان بازار به عنوان یکی از قدرتمندترین استراتژیها برای
جایگاه یابی تلقی میشود که محصول را قادر میسازد تا با استفاده از مزایا و وعدهها در میان رقبای خود و در اذهان مشتریان ایستادگی کند. یک برند قوی سبب تمایز، محصول از محصولات رقبا، کاهش هزینههای جستجو، حداقل کردن خطرات و ریسکهای درک شده و ارایه کیفیت بالا از دید مشتری میگردد .
آنچه مشخص است دادههای اپلیکیشن نشان بیش از دیگر اپلیکیشنها با موضوع نقش آنلاین است در شبکههای اجتماعی سهم دارد و بعد از آن بلد قرار داد و در رتبه سوم دال و بعد از آن رایا جای گرفته است، تا تطبیق این دادهها با تعداد نصب این اپلیکیشنها در گوگل پلی و کافه بازار مشاهد میشود در گوگل پلی رتبه بندی دقیقا همین صورت است و بیشترین نصب برای نشان، بلد و در رتبه سوم دال است و در کافه بازار بلد رتبه اول را و بعد از آن نشان، دال و رایا جای گفته است نکته قابل توجه این است که مالکیت بلد برای کافه بازار است و تاثیر و تبلیغات کافه بازار برای بلد در اپلیکیشن خودش در تعداد نصب موثر بوده است.
شما می توانید متن منتشر شده در صبح نو در تاریخ ۴ آذر ۱۳۹۹ را در اینجا بخوانید