تصویر سازمان

تصویر سازمان مجموع تصورات شکل گرفته از عملکرد یک نهاد یا سازمان در ذهن مخاطبان است. امروزه بسیاری از سازمانها زمان، منابع و تلاش بسیاری را صرف ایجاد تصویری تاثیرگذار و مثبت از سازمان و فعالیت‌های خود می‌کنند. داشتن تصویر سازمان مثبت در بین مخاطبان یا مشتریان سازمان سبب می‌شود عملکرد و تصمیمات آن سازمان مثبت تلقی شود.

 

باید توجه داشت که تصویر را صرفا خود سازمان ایجاد نمی کند، بلکه جوامع مرتبط با سازمان هم به طرز موثری در این امر دخیل هستند.

امروزه شبکه‌های اجتماعی نقش مهم و سازنده‌ای در ایجاد، سنجش و مدیریت تصویر سازمان دارند و محتوای سیالی که هر روز در این شبکه‌ها خلق و توزیع می‌شود می‌تواند نمایی از تصویر سازمان را نشان دهد. سازمان‌ها می‌توانند با بررسی و ارزیابی دقیق شبکه‌های اجتماعی، تصویر خود را ترسیم کنند.

کاربران فضای مجازی که عمومِ مردمِ جامعه را در برمی‌گیرد، بدون هیچگونه ترس و سانسوری در پست‌ها و کامنت‌ها به انتقادات، پیشنهادات و انتشار نظرات خود پیرامون یک سازمان می‌پردازند. سنجش افکار عمومی، تحلیل و بررسی داده‌ها و هویت ادراک شده مردم از سازمان و مدیران، کمک بزرگی به بهبود روندکاری، افزایش بازده مدیران، عملکرد و رضایت مشتریان خواهد کرد.

از آنجا که در دنیای امروز، شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، تلگرام، منابع و سایت‌های خبری همانند یک پل ارتباطی بین درون و بیرون سازمان عمل می­کند، با رصد موج‌های بوجود آمده در فضای مجای، بازتاب موج‌ها و با بررسی سایت‌ها و منابع خبری می­توان هویت و تصویر مد نظر خود را به نحو احسن در ذهن مخاطبان شکل داد. ایجاد تصویر سازمانی مناسب و متناسب با هویت برند سازمان (برندسنجی) و بررسی تصویر مدیران سازمان در افکار عمومی یکی از اهدافی است که مدیران شرکت‌ها برای دستیابی به آن برنامه‌ریزی می­کنند. کمپین‌های ایجاد شده برای یک سازمان و بررسی آن تحت عنوان کمپین‌سنجی، از دیگر بررسی‌ها و عوامل تاثیرگذار برای یک سازمان است.

گزارش تصویرسازمان نشان می‌دهد که سازمان و نهاد مورد نظر چقدر توانسته در ذهن مخاطبان خود تصویری درست و متناسب با هویتی که دارد خلق کنند.

به کمک تصویر سازمان چشم‌انداز و عملکرد بخش‌های مختلف، یکپارچه و همسو می‌شود و این بازتاب یکپارچگی در تصویر سازمان نیز خود را نشان می‌دهد. نقاط ضعفی که مشتریان از سازمان، مدیران و محصولات درک می‌کنند، کشف شده و سازمان می‌تواند با شناسایی و برطرف کردن نقاط ضعف و مشکلات خود در نهایت تصویر مناسبی از خود ارائه داده و با شناخت نقاط قوت سازمان روز به روز آن را تقویت و نقاط ضعف را برطرف سازند که این امر منجر به افزایش کیفیت ارتباط با مخاطبان خواهد شد.