دولت سیزدهم در افکارعمومی
فضای مجازی و شبکههای اجتماعی همیشه دریچهای برای ارتباط افراد جامعه با اشخاص غیر قابل دسترس بوده است. «مرکز پژوهشی بتا» چندی پیش به بررسی حسابهای وزرای دولت در دو بستر اینستاگرام و توییتر پرداخت. در این بین رضایی ، ضرغامی ، عبدالملکی به ترتیب بیشترین دنبالکننده در توییتر، رییسی و بازهم رضایی و ضرغامی به ترتیب بیشترین دنبالکننده در اینستاگرام را دارا بودند.
از آنجا که تولید محتوا در شبکههای اجتماعی پیرامون هر شخص نشاندهنده توجه بیشتر کاربران به وی بوده است، در این گزارش به بررسی حجم تولید محتوای کاربران فضای مجازی پیرامون هر شخص از وزرا در افکار عمومی پرداختیم.
«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه در هر دو بستر رتبه اول تولید محتوا را دریافت کرده است. اغلب کاربران سفرهای وی و صحبتهای او را بازنشر و پیرامون این اتفاقات اظهار نظر کردند. بیشترین موضوع، پرداختن کاربران به صحبت ایشان برای پرداخت پول کره به ایران بوده است: «اگر کره پولمان را پس ندهد،جلوی پخش سریال های کره ای را میگیریم.» کاربران این صحبت را بیشتر مورد تمسخر قرار داده و تهدید جدی برای کره نمیدانند.
همچنین دیدارهای امیرعبدالهیان با لبنان و پاکستان و… موردتوجه کاربران بوده است. در این بین برعکس بودن پرچم ایران در دیدار علی باقری با طرف پاکستانی و مقایسه آن با پرچم هدرِ توییتر عبدالهیان؛ و یا به صحبت کردن وی در دیدارها پرداختند.
جایگاه دوم تولید محتوا برای «بهرام عینالهی» وزیر بهداشت بوده است. این رتبه باتوجه به اخبار کرونا، واکسیناسیون و واردات و ساخت آن امری بدیهیست. اما یکی از موارد مورد توجه کاربران اجباری شدن واکسن بوده است. برخی کاربران اجباری شدن آن را غیر قانونی دانستند. دفاع وزیربهداشت از واکسن برکت نیز مورد هجمه کاربران قرار گرفت.
«حجتالله عبدالملکی» وزیرکار و رفاه اجتماعی؛ «حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان؛ به ترتیب در توییتر و اینستاگرام رتبه سوم تولید محتوا را به خود اختصاص دادند. اغلب محتوا پیرلمون عبدالملکی انتشار و بازنشر کارهای صورت گرفته از طرف ایشان بوده است.
نکته قابل توجه حضور «امینحسین رحیمی» به عنوان وزیر دادگستری به عنوان آخرین شخص در هر دو نمودار توییتر و اینستاگرام است.
دولت سیزدهم در رسانهها
فضای مجازی و شبکههای اجتماعی همیشه دریچهای برای ارتباط افراد جامعه با اشخاص غیر قابل دسترس بوده است.
از آنجا که تولید محتوای خبری پیرامون هر شخص نشاندهنده توجه بیشتر به وی بوده است، «مرکز پژوهشی بتا» در این گزارش به بررسی حجم تولید محتوای منابع خبری و کانالهای تلگرام پیرامون هر شخص از وزرا پرداخته است.
رتبه اول و دوم در نمودار منابع خبری و کانالهای تلگرام برای «بهرام عیناللهی» و «حسین امیرعبداللهیان» بوده است. با توجه به سفرها و دیدارهای امیرعبداللهیان از بدو شروع وزراتش در امور خارجه، اخبار مربوط به وی بیشتر مورد توجه منابع خبری بودهاست. انتشار اخبار دیدارها و جزییات هر جلسه، به خصوص رایزنیها پیرامون ازسرگیری مذاکرات و برجام بیشتر مورد توجه سایتهای انتشار اخبار بوده است.
اما در تلگرام گویا اخبار مرتبط با واکسیناسیون و کرونا بیشتر بازتاب داشته است. از این رو تکرار نام عیناللهی به عنوان وزیر بهداشت امری بدیهی به نظر میرسد.
«احمد وحیدی» به عنوان وزیر کشور در رتبه سوم هر دو بستر فضای مجازی قرار دارد. اغلب این موضوعات پیرامون انتصابات و انتشار اخبار مربوط به این موضوعاتِ همچنین بیانیهها و اطلاعیههای وی پیرامون موضوعات مختلف مورد بازنشر و توجه منابع خبری بوده است. در کانالهای تلگرام علاوه بر آن، مباحث پیادهروی اربعین و اخبار مربوط به حضور مردم، از طرف وزیرکشور مورد توجه کانالهای تلگرامی بوده است.
اما نکته قابل توجه حضور «امینحسین رحیمی» وزیر دادگستری، به عنوان آخرین عضو نمودار در هر دو بستر منابع خبری و کانالهای تلگرامی میباشد.
شما می توانید متن منتشر شده در خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۰ را در اینجا بخوانید