شبکه های اجتماعی پیشخوان جدید بانک ها
سهم بانک از داده های شبکه ها اجتماعی
رقابت بانک در جلب اعتماد کاربران
کلان داده های شبکه های اجتماعی در مورد بانک ها
محسن فینی زاده – داده کاو و تحلیل گر شبکه های اجتماعی
در رسانه و فضای مجازی تکرار اسامی یا نهادهای مختلف دلایل مشخص و واضحی دارند، اینکه اسم نهادی در یک پروسه زمانی خاص در بستری همچون تلگرام تکرار می شود، می تواند دلایل مختلفی از جمله بازتاب اقدامات نهاد مورد نظر، واکنش مردم نسبت به این نهاد، هویت ادراکی ای که مردم نسبت به این نهاد دارند و… داشته باشد. همچنین شکل گیری محتواهایی حول یک بانک در بستر توییتر و یا اینستاگرام میتواند خودش و یا کامنت و لایک ها یافت های مهمی در مورد جایگاه بانک ها و یا هر سازمان دیگری در یان افکار عمومی داشته باشد.
از سوی دیگر با خصوصی تر شدن بانک ها و همچنین مجازی شدن بسیاری از فرآیند ها بانکی در کشورمان نیاز بیش از گذشته به روابط عمومی مجازی برای بانک ها و همچنین فرآیند بازاریابی و اعتماد مشتریان در ساختار مجازی بیشتر احساس می شود.
در گزارش پیش رو ما با بررسی اسامی بانک ها به دنبال این موضوع هستیم که نشان دهیم در فضای مجازی اسامی کدام یک از بانک ها در یک سال اخیر بیشتر تکرار شده است.
نمودارهای زیر اسامی ۱۰ بانک پرتکرار در فضای مجازی را براساس میزان تکرار محتوا جدا از اینکه محتوا رویکرد مثبت یا منفی داشته است، نشان داده است.
تکرار اسامی بانک ها به ترتیب درگیری بیشتر مردم نسبت به این بانک ها را نشان می دهد، مسلما تکرار بیشتر این اسامی یکی از عوامل طرفداری یا برند بودن بانک ها را نشان می دهد، هر چند این تکرار می تواند ناشی از نارضایتی مردم نسبت به بانک ها و تولید محتوا برای انتقاد باشد، بررسی موضوعات مطرح شده پیرامون بانک های پر تکرار در فضای مجازی نشان می دهد مهمترین دلایل تکرار این بانک ها در فضای مجازی چیست؟ و چرا یک بانک با پیشتازی خود در این فضا بیشترین تکرار را داشته است؟
تعیین عاملان تولید محتوا در بستر ها نیز مخاطب بانک های مختلف را به تفکیک سازمان ها، نهادها و مردم عادی نشان می دهد تا تعیین شود میزان رضایت یا تخریب و انتقاد کدام قشر از جامعه زمینه تکرار اسامی بانک ها را ایجاد کرده است، یا کدام قشر جامعه زمینه تکرار یک بانک را در فضای مجازی باعث شده اند.
بانک ها به عنوان بازیگر اصلی اقتصاد کشور نقش زیادی در زندگی روزمره مردم ایفا می کنند بخصوص اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا استفاده مردم از پول نقد کمتر شد و برای رعایت نکات بهداشتی مردم از کارتهای بانکی استفاده می کردند، اقدامات مختلف بانک ها و اخبار پیرامون آنها از جمله جواب مثبت تست کرونای تعداد زیادی از کارمندان بانک ها، درخواست شیفتی شدن حضور کارمندان در دوران کرونا، افزایش میزان کارت به کارت از طریق عابر بانک ها و… محتوای زیادی را در فضای مجازی تولید کرده که بررسی هر یک از موضوعات اطلاعات زیادی در مورد کارنامه و رضایت مردم از بانک ها ارائه می کند.
تکرار نام بیشتر این بانک ها در فضای مجازی به فعالیت های مختلف بانکی آنها وابستگی دارد، به عنوان مثال بانکی با تبلیغات گسترده در سیمای ملی و فضای مجازی نام خود را به سر زبان ها می اندازد. و یا عملکرد یا بانک باعث موج انتقادات به آن بانک در بستر فضای مجازی میشود و سبب رشد محتوای مرتبط می شود. حتی گاهی یه رویداد مانند ادغام بانک ها و یا یک نوع وام خاص و در بعضی موارد مسئولین بانک باعث تولید محتوا در مورد یک بانک در بستر شبکه های اجتماعی و شکل گیری گفتگو و اظهار نظر در مورد آن بانک یا سازمان می شود.