دکتر محسن فینی زاده | مدیر مرکز پژوهشی بتا
با گسترش ارتباطات رسانهای گروههای مختلف، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی طرفداران محیط زیست به گونهای از آن برای پیشبرد خواستههای خود استفاده کردهاند. افکار عمومی جهان از منابع مهم حقوق محیط زیست است. قدرت افکار عمومی در کمیته ها، جنبشها و موسسههای دفاع از محیط زیست متبلور میشود که هدفشان درخواست اجرای قوانین و با دادن پیشنهاد تازه برای نگهداری از انسانها و موجودات است.
در ایران نیز میتوان از سازمانهای غیر دولتی زیست محیطی متعددی نام برد که با اهدافی چون شناسایی عوامل آلوده کننده محیط زیست و جلوگیری از آفات زیست محیطی، جلوگیری از گسترش کویر، تبلیغ فرهنگ درختکاری و اقدام عملی در جهت توسعه منابع طبیعی آغاز به کار کرده اند اما با این وجود در چند دهه اخیر و با توسعه سریع و شکل گیری برنامههای متعدد توسعه در ایران، محیط زیست آن چنان که شایسته است، مورد توجه قرار نگرفته است. در این گزارش کوشش شده است تا اهمیت رسانه، شبکه های اجتماعی و افکار عمومی مورد توجه قرار گیرد و به بررسی بازتاب بحرانهای محیط زیستی در فضای مجازی پرداخته شود.
از سوی دیگر با گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی و داده های آن، سهم قابل توجهی محتوا مرتبط اب محیط زیست در شبکه های اجتماعی در حال انتشار است. در این گزارش به صورت مختصر دادهای شبکه های اجتماعی در موضوعات محیط زیستی مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم.
طبق بررسی انجام گرفته بر روی بستر توییتر مشخص گردید حدود ۱.۱ میلیون توییت در ارتباط با موضوع منتشر شده است.
موضوعات مطرح شده
پس از بررسی تمامی توییتهای منتشر شده مرتبط با موضوع گزارش، مطابق با نمودار ذیل موضوعات مطرح شده توسط کاربران بدین صورت مورد دسته بندی قرار گرفت.
پس از بررسی موضوعات طرح شده در فضای توییتر مشخص شد که بحران آب در صدر موضوعات مطرح شده قرار داشته است، موضوع انتقال آب خزر از مسائل مطرح شده ذیل موضوع بحران آب بوده است، پس از آن به ترتیب اشاره به وضعیت منابع طبیعی ایران، آلودگی هوا و حقوق حیوانات بیشترین میزان تولید محتوا را به خود اختصاص دادهاند.
داده های شبکه اجتماعی به عنوان منبع بازتاب نظر مردم و همچنین سنجش ذائقه مردم میتواند محلی برای کمک محتوایی و مفهومی در حوزه محیط زیست باشد ، این مهم در کنار کارکرد نظارتی شبکه اجتماعی به عنوانمحلی که مسئولین و مقامات می توانند با رجوع به آن انتقادات مردم را بشنوند و حتی در امر مبازره با تخریب محیط زیست در ابعاد مختلف از آن استفاده کنند جایگاه خاص به شبکه اجتماعی در می ده.
این امکان وجود دارد که گروه های مردم نهاد فعال در قالب شبکه های اجتماعی انسجام پیدا کنند و در مسیر بهبود وضعیت هم افزایی کنند و همچنین از بعد اطلاع رسانی از این ظرفیت استفاده کنند تا محیط بهتری داشته باشیم.
شما می توانید متن منتشر شده در خبرگزاری فارس در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۹۹ را در اینجا بخوانید