شبکه‌های اجتماعی اربعینی‌تر شدند

رشد پنجاه درصدی محتواهای اربعین در شبکه های اجتماعی نسبت به سال قبل

با بسته شدن مرز ها، شبکه های اجتماعی اربعینی تر شد

نویسنده: محسن فینی زاده | تحلیلگر شبکه های اجتماعی

اربعین به عنوان یکی از بزرگترین تجمعات انسانی هر ساله توجه زیادی را در سراسر جهان به خود جلب می‌کند، این رویداد که بنا به آنچه در میان خبری نقل می‌شود با حضور میلیونی زائران از کشورهای مختلف برگزار می‌شود با بازتاب میلیاردی در شبکه‌ های  اجتماعی همراه می‌باشد، موج این محتواها هم زمان به نزدیکی به محرم حسینی شروع می‌شود و تا چند روز بعد از اربعین ادامه دارد. داده‌ های منتشر شده در سال‌ های قبل با هشتگ‌ های مانند #حب_الحسین_یجمعنا حجم جدی در میان محتوای کاربران داشته‌ است.

آنچه در فضای امروز شبکه‌ های اجتماعی قابل مشاهده هست رشد توجه و تولید محتواهای مرتبط با اربعین در شبکه‌ های اجتماعی و پیام رسان ها می باشد. به صورتی که نمایش محتواهای مرتبط با اربعین با فاصله چند هفته تا اربعین به بیش از ۳۰میلیون نمایش در تلگرام رسیده‌ است.

اما آنچه در میان مهم است رشد محتواهای تولید شده در امسال در مقایسه با سال قبل است که با رشد پنجاه درصدی همراه بوده است، به بیان بهتر کابران پنجاه درصد بیشتر محتوا در مورد اربعین حسین منتشر کرده اند که این نشان توجه بیشتر و دغدغه کاربران بیش از سال قبل نسبت به اربعین حسینی است، آنچه در گزارش‌های قبل در مورد حضور محرم در شبکه‌های اجتماعی بیان شد نمایان‌گر نقش پر رنگ مفاهیم حسینی و عاشورایی در ایام محرم در شبکه‌های اجتماعی داشت که این مهم در اربعین حسینی تداوم داشته است و به نوعی می توان گفت شور پیاده روی اربعین هرچند با اما و اگر‌هایی در برگزاری مواجه است اما در فضای مجازی و شبکه‌های  اجتماعی این پیاده روی شروع شده‌است و پر شور تر از سال قبل به نظر می‌رسد. نکته جالب در محتواهای اربعینی امسال نقش حاج قاسم سلیمانی است که با هشتگ‌هایی همچون #ما_ملت_امام_حسینیم و یا خود #حاج_قاسم در پست‌های کاربران دید می‌شود.

بازنشر صحبت‌های رهبری در مورد برگزار شدن یا نشدن اربعین بر اساس صلاحدید ستاد مبارزه با کرونا دیگر محتوایی بوده‌است که از زمان انتشار آن رشد جدی در میان شبکه‌های اجتماعی داشته‌است، همچنین بازنشر عکس و ویدیو از اربعین گذشته و حماسه هایی که رقم خورده‌است در کنار دلتنگی از نبودن اربعین امسال اصلی ترین مطالب کاربران می‌باشد.

 

 

 

 

 

 

شما می توانید متن منتشر شده در:

صبح نو در تاریخ ۱ مهر ۱۳۹۹ را در اینجا و

مشرق در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۹ را در اینجا بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *