سهم موضوعات مختلف در میان پست های منتشر شده کاربران فارسی زبان اینستاگرام
نویسنده: محسن فینیزاده | تحلیلگر شبکههای اجتماعی
فرآیند جهانی شدن با گسترش قلمرو روابط زندگی اجتماعی دنیای اجتماعی افراد را بسیار بزرگتر می کند و احساس کنترلناپذیر شدن چنین دنیایی را در آنها بهوجود میآورد. شبکههای اجتماعی مجازی به لحاظ عمومیت یافتن در میان کاربران و با گستره وسیع جغرافیایی در درون مرزهای ملی، تبدیل شدن به یک ارتباط خصوصی و شخصی و فارغ بودن از هر نوع کنترل از سوی مراجع قدرت، بهوسیلهای بیبدیل در عرصه ارتباطات تبدیل شدهاند و زمینههای تأثیرگذاری خارج از کنترل دولتها و نهادهای قدرت را در جوامع بهوجود آوردهاند.
اینستاگرام نیز به عنوان یکی از این شبکه های حقیقت مجازی فراگیر در ایران ، یکی از بسترهایی است که مانند هر چیز دیگری که ساخته ذهن و دست بشر است میتواند قابلیتها و تاثیرات و مثبت و منفی داشته باشد. از این رو شناخت کافی نسبت به فضای غالب دراین شبکه اجتماعی ضروری میباشد و سیاستگذاران فرهنگی باید اشراف کامل نسبت به نوع محتوا و تأثیرگذاران در اینستاگرام را کسب نمایند.
اینستاگرام شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و ویدئو است که این امکان را به کاربران خود میدهد که عکسها و ویدئوهای خود را علاوه بر محیط کاربری خود دراینستاگرام در دیگر شبکههای اجتماعی نیزبه اشتراک بگذارند. کاربران همچنین میتوانند از فیلترهای دیجیتال برای عکس هایشان استفاده کنند. اینستاگرام بوسیله کوین سیستروم و مایک کرایگر خلق و در اکتبر ۲۰۱۰ راهاندازی شد و فیسبوک در آوریل ۲۰۱۲ اینستاگرام را خریداری کرد.
اینستاگرام به عنوان یک رسانه اجتماعی تا دسامبر ۲۰۱۰ در حدود یک میلیون کاربر داشت. کاربران فعال آن در آوریل سال ۲۰۱۲ به بیش از ۱۰۰ میلیون و در دسامبر ۲۰۱۴ به بیش از ۳۰۰ میلیون رسیدند. این روند رشد ادامه پیدا کرد به صورتی که تنها طی مدت دو سال توانست تعداد کاربران خود را از ۳۰۰ میلیون نفر به ۶۰۰ میلیون نفر افزایش دهد. طبق آمار تعداد کاربران اینستاگرام از ۴۰۰ به ۵۰۰ میلیون نفر حدود ۹ ماه به طول انجامید و در عرض شش ماه از ۵۰۰ میلیون نفر به ۶۰۰میلیون نفر افزایش یافت. طبق آخرین آماری تعداد کاربران این شبکه مجازی به بیش از یک میلیارد نفر در جهان رسیده است.
هرچند آمار دقیقی از سوی اینستاگرام اعلام نشده است اما با توجه به نظر کارشناسان برآورد می شود سی و پنج تا چهل میلیون اکانت اینستاگرام توسط ایرانی ها فعال باشد، با بررسی پست های منتشر شده توسط کاربران ایرانی اینستاگرام و مشخص کردن موضوعات این پست ها با استفاده از علم داده کاوی و هوش مصنوعی نمودار زیر (که در آن تفکیک موضوعی پست ها مشخص شده است) حاصل شده است.
نکته مهم این است این نمودار بر اساس انتشار محتوا تمامی کاربران شکل گرفته است و تعداد دنبال کننده و یا اینفلوئنسر بودن لحاظ نشده است.
حدودیک سوم محتواهای پستها در خصوص سبک زندگی[۱]، حدود یک پنجم در حوزه تبلیغاتی و بازاریابی[۲] و حدود یک پنجم نیز پستهای هنری یا مربوط به هنرمندان است. محتواهای دینی عقیدتی در رتبه ششم قرار داشته و درصد آن نسبت به محتواهای ورزشی، سرگرمی و موضوعات اجتماعی کمتر است.
می توان گفت هم فضای عمومی ایسنتاگرام بیشتر به سمت موضوعات سبک زندگی و سرگرمی است و این سبب شده است بستر اینستاگرام را بستر اجتماعی بدانیم. از سوی دیگر موضوعات سیاسی سهم کمی در میان محتواهای اینستاگرام دارند که حکایت از کمتر سیاسی کلیات بستر اینستاگرام است.موضوعات مرتبط با جامعه و اجتماع حقیقی که اشاره به رویدادهای بیرونی جامعه نظیر فقر ، بیکاری و… دارد نیز سهم اندکی را به خود اختصاص داده است.
___________________________________________
[۱] – منظور از سبک زندگی بازتاب فعالیت های فردی و جمعی کاربران است که نشان دهنده هویت او باشد. بر همین مبنا نوع مصرف فرهنگی، نوع تفریحات، نمایش ثروت و تجملات، نمایش بدن و تصاویر ثبت شده که نشان از ذائقه او داشته باشد که شامل تصاویر غذا، سفر و گردشگری و شخصی نگاری ها می باشد، بازنمایاننده زندگی فرد هستند.
[۲] – تبلیغات و بازاریابی، غالبا این دسته از محتواها به تبلیغ مد و فشن، لوازم زیبایی و بهداشتی، محصولات فانتزی-زیورآلات، سفره آرایی، تبلیغ مواد غذایی و … پرداخته¬اند.
شما می توانید متن منتشر شده در صبح نو در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۹ را در اینجا بخوانید