کابینه، دولت و وزارتخانه‌ های مجازی

بررسی حجم داده های شبکه های اجتماعی در مورد وزرای دولت

 

نویسنده: محسن فینی زاده | تحلیلگر شبکه های اجتماعی

این که هر وزیر و وزارت خانه‌اش چه حجمی از داده‌ها در شبکه‌های اجتماعی دارد و اینکه کاربران به کدام وزیر در چه بستری پرداخته‌اند می‌تواند نمای کلی از عمکرد آن وزیر جدای از رویکرد مثبت و یا منفی در افکار عمومی ارائه کند. در مجموع بیش از ۱۲ میلیون پست در تلگرام و پنج میلیون توییت در توییتر مستقیم در مورد وزارت خانه و یا وزرا منتشر شده‌است که این عدد جدای از محتواهای مرتبط با رئیس جمهور و یا کلیات دولت است.

با توجه به پیشرفت روز افزون استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی، و دوسویه شدن ارتباط در بنگاه‌های خبری (خبرگزاری‌ها) و اطلاع رسانی، یکی از روش های استخراخ افکار شکل گرفته پیرامون یک موضوع یا شخصیت، بررسی نظرات و عقاید مردم در این فضاها می باشد،که گاه به صورت مستقیم و گاه غیرمستقیم از مسائلی که با آن مواجه هستند صحبت می‌کنند.

از سوی دیگر تجربه ارتباطاتی چند سال اخیر نشان داده بیشتر تصمیمات مهم افراد در جامعه امروزی از جمله تصمیمات اقتصادی، اجتماعی و مخصوصا سیاسی قبل از آنکه در فضای حقیقی نمود پیدا کند و به عرصه اجرا در بیایید،  در فضای مجازی نمود پیدا می‌کند، این امر تا جایی پیش رفته که در تحلیل‌های روز دنیا درکنار نظرسنجی و افکار سنجی‌های علمی به افکار سنجی مبتی بر روند شناسی فضای مجازی نیز اهمیت داده شده‌است و حتی در بعضی موراد به علت سرعت و دقت بالا و عدم وجود مانع‌های صحت یک افکار سنجی  مورد تاکای بیشتری قرار می‌گیرد.

از این رو برای بررسی سهم هر کدام از وزیران و وزارت خانه‌هایشان داده‌های شبکه‌های اجتماعی در دو بستر تلگرام و توییتر مورد داده کاوی قرار دادیم و با مشخص کردن حجم داده هر کدام سنجش فراگیری و محبوبیت نسبت به محتواهای تولید شده در مورد هر وزیر و وزارت خانه اش بررسی و مقایسه شده‌است.

نکته مهم این است داده‌ها مشخص شده در نمودار بیانگر پست‌ها و یا توییت‌هایی است که مستقیم از وزارت خانه و یا خود وزیر نام برده شده‌است و برای کم کردن نویزی داده‌ها پست‌هایی که ذکر نامی از خود وزارت و یا زویر نبوده در نظر گرفته نشده‌است.

از این رو در هر دو بستر وزارت بهداشت و وزیر بهداشت مهم‌ترین تکرار داشته‌اند که کاملا مرتبط با وضعیت کرونا و اصلاع رسانی‌های مرتبط با آن بوده ‌است و بعد از آن در بستر تلگرام وزارت آموزش و پرورش با توجه به عدم برگزاری کلاس‌های و اطلاع رسانی در مورد امتحانات و فعالیت‌های مجازی مدارس بیشترین محتواهای را در کانال‌های تلگرام به خود اختصاص داده‌است و در رتبه سوم تلگرام وزارت خارجه قرار دارد و بعد از آن وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، کشور، صنعت، معدن و تجارت  و ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد. از سوی دیگر دو وزارت‌خانه به همراه وزیر دادگستری و میراث گردشگری کمترین داده‌ها را رد میان کانال‌های تلگرام به خود اختصاص داده‌اند.

اما در بستر توییتر بعد از وزارت بهداشت و وزیر آن وزارت امور خارجه و وزارت ارتباطات رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند و دو وزارت خانه دادگستری و میراث گردشگری همچنان کمترین توییت‌ها را داشته‌اند و کمتر مورد توجه مستقیم کاربران بوده‌اند. آنچه مجدد در مقایسه این داده باید توجه شود این است که به‌عنوان مثال در مورد وزارت دادگستری به زیر مجموعه‌ها و موضوعات پرداخته نشده ‌است و فقط توییت‌هایی مورد تحلیل قرار گرفته‌ است که از نام وزارت‌خانه و یا وزیر استفاده کرده ‌است و اشاره مستقیم داشته‌اند.

 

 

 

 

 

شما می توانید متن منتشر شده در:

روزنامه صبح نو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ را در اینجا و

روزنامه ایران در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ را در اینجا بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *