پیش‌بینی انتخابات رییس‌جمهوری ۹۶ با داده‌های مجازی

نویسنده: محسن فینی‌زاده

در داده کاوی[۱] یا تحلیل داده در شبکه اجتماعی به صورت کلی از یک دیدگاه می توان سه بخش اصلی برای مرتبط با حوزه ی محدودی از علوم اجتماعی در نظر گرفت اول: پیش بینی کنش افراد که میتوان در رویدادهای اجتماعی، اقتصادی و یا سیاسی باشد، دوم ذائقه‌سنجی، افکارسنجی بر اساس داده های شبکه‌های اجتماعی.

به صورت کلی شش مزیت برای افکارسنجی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی می‌توان بیان کرد اما قبل بیان این مزیت های ذکر چند نکته ضروری است.

نکته اول اینکه پیش فرض این است که افکارسنجی مبتنی بر بیگ دیتا شبکه‌های اجتماعی باشد یعنی افکارسنجی بر اساس داده ها زیاد، فراوان و یکنواخت باشد.

نکته دوم هر بستری با توجه به مختصات و ویژگی هایی که دارد مناسب برای موضوع خاصی است، برای افکارسنجی عمومی  نمی توان از هر بستری استفاده کرد.

سوم انتخاب بستر باید مناسب آن کشور و ویژگی های آن موضوع نظر باشد، مثلا در ایران ممکن اینستاگرام مناسب باشد و در یک کشور عربی فیس بوک و در یک کشور دیگه یک بستر دیگر و یا در یک موضوع اجتماعی اینستاگرام مناسب باشد در یک موضوع دیگر گروهایی های یک پیام‌رسان.

چهارم افکارسنجی در شبکه اجتماعی نیازمند دانش و تجربه و مهمتر از همه داشتن بیگ دیتا و مهارت و سواد داده کاوی است، پس نمی توان با خواندن چند صفحه مجازی افکارسنجی علمی انجام داد و نتایج آن بسنده کرد. با در نظر گرفتن این موضوعات میتوان مزیت افکارسنجی مجازی مبتی بر شبکه های اجتماعی را این گونه بیان کرد.

اول: فضای مجازی امکان دسترسی به حجم بسیاری از نظرات محیا است،  یعنی شما می توانید به یک میلیون نظر در مورد انتخاب شدن فلان مسئول کشور و یا تجربه استفاده از یک کالا به صورت لحظه دسترسی پیدا کنید در صورتی که در روش های سنتی شما به یک نمونه گیری نهایتا به چند ده هزار نظر از یک کشور هشتاد میلیونی دسترسی دارید به بیان بهتر در افکارسنجی مجازی امکان تمام شماری در بعضی موراد محیا است.

دوم: دسترسی لحظه ای مزیت دیگر افکارسنجی شبکه های اجتماعی نسبت به افکارسنجی سنتی است، به صورتی که شما می توانید در زمان کوتاهی بعد از وقوع یک رویداد، افکار مردم و جامعه را نسبت به آن رویداد مورد بررسی قرار دهید. مثلا در انتخابات بلافاصله بعد از برگزاری مناظره می توان متوجه شد در ذهن جامعه چه کسی با چه موضوعی توانسته پیروز مناظره باشد. و یا در یک محصول تجاری که با تغییر ظاهر در بازار توزیع شده با سرعت دید چه تغییر در نگاه مصرف کنند ایجاد کرده است.

سوم: سرعت در نتیجه گیری دیگر مزیت افکارسنجی شبکه های اجتماعی است، به صورتی که یک پروژه فشرده در مورد نظر سنجی یک رویداد سیاسی ممکن است یک هفته زمان ببرد که این زمان در صورتی است که کل پروژه با فشار کاری زیاد باشد وگرنه در حالت عادی پروژه ها افکارسنجی و نظر سنجی با روش های سنتی چندین هفته یا ماه زمان می خواد، صورتی که در افکارسنجی فضای مجازی شما می‌توانید در کمتر از یک روز نتایج انتخابات را با آخرین تغییرات پیش‌بینی کنید.

تجربه خود من در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۹۶ این بود که نتیجه را با آخرین تغییرات ۸ صبح روز رای گیری با صرف ۲۴ساعت زمان و با بررسی بیش از نیم میلیون محتوا پیش بینی کردیم که پیش بینی دقیق نتیجه شد.

 

چهارم: آنچه همه ما در فضای مجازی به راحتی مشاهده کردیم اظهار نظر آزاد کاربران در مورد موضوعات مختلف است، کافی است در یک موضوع مثلا سیاسی یک جستجوی ساده در فضای یک شبکه اجتماعی داشته باشیم می بینم همه نظرات ازادانه از همسو ترین نظرات تا مخالف ترین نظرات بیان میشود، از طرف دیگر با توجه به فضایی که کاربر احساس راحتی میکند و فکر میکند هویتش محفوظ است بدون استرس ها و خطا های پیمایش آنچه در واقع نظرش هست بیان کند.

بگذارید راحت تر منظورم را بیان کنم، وقتی یک مصاحبه کننده از افراد بپرسد آیا در یک رویداد سیاسی مانند انتخابات شرکت میکنید اکثر افراد میگویند شرکت میکنند درصورتیکه در فضای انتخابات شاید مشارکت حقیقی شصت درصد باشد،  یعنی بعضی از افراد با اینکه در انتخابات شرکت نخواهند کرد اما به دلایل مختلف نظر خودشان را در مصاحبه مخفی میکنند که تا حدودی باعث خطا درنتیجه میشود در صورتی که در فضای مجازی با توجه به امکان مجهول کردن هویت این خطا در سطح پایینی قرار دارد.

پنجم: در شرکت هایی که تا به حال مشغول کار بوده ام شاهد تلاش های قابل توجهی در جهت کمک گرفتن از هوش مصنوعی در موضوع علم داده بوده ام به صورتی که هوش مصنوعی بتواند با خوانش محتوا جهت‌گیری و یا موضوع یک محتوا و یا متن را به صورت کمی یا کیفی سنجش کند و یا در بعضی موارد تحلیل احساسات کند.

هرچند در حال حاضر در سطح تحقیقات قرار دارد اما با توجه به پیشرفت‌های پیش رو بعید نیست به زودی در علم “هوش مصنوعی” این مهم محقق شود.

ششم: جامعیت تحقیق افکارسنجی در فضای مجازی که با توجه به فضای امروز مردم در مورد همه چیزی که سهمی در افکار عمومی داشته باشد در شبکه های اجتماعی تولید محتوا می کنند، به صورتی که در طول یک روز چندین میلیون توییت، چندین میلیون پست تلگرام و چندین میلیون پست در اینستاگرام توسط کاربران ایرانی تولید می‌شود، که این تعداد محتوا نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از افراد فعال جامعه در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و اظهار نظر می‌کنند.

[۱] – Data Mining

 

شما می توانید متن منتشر شده در صبح نو در تاریخ ۳ تیر ۱۳۹۹ را در اینجا بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *