ایموجی یا شکلک در واقع تصاویر مفهومی و صورتکهایی هستند که در پیامهای مجازی و تارنماهای جهانی استفاده میشود.
اغلب ما با ایموجیها آشنایی داریم. امروزه آنها به ستارههای جهانی دنیای ارتباطاتِ دیجیتال تبدیل شدهاند و بسیار زیاد در فضای مجازی مورد استفاده قرار میگیرند. بسیاری از افراد بدون استفاده از این شکلکها، نمیتوانند با خانواده یا دوستان دور و نزدیک خود صحبت کنند. از طرفی، بسیاری از کاربران معتقدند، هنگامی که طرف مقابلشان در چت از ایموجی استفاده نکند، حس بد و منفی به آنها منتقل میشود.
در آغاز باید بدانید که ایموجیها از همان اول در میان نرمافزارهای ارتباطی دهه نود (۱۹۹۴ الی ۲۰۰۰ میلادی) مانند یاهو وجود داشت؛ اما شکل ظاهری آنها کمی متفاوت بود.این تصاویر، در ابتدا از ترکیب یک سری حروف، عدد یا علامت تشکیل میشدند. از رایجترین این نمادها میتوان به 🙂 و 🙁 و ۸-D اشاره کرد. ایموجیها، به شکلی که امروزه وجود دارند، در سال ۱۹۹۹ توسط یک هنرمند ژاپنی به نام Shigetaka Kurita، ساخته شد. کوریتا ابتدا این ایموجیها را برای یک شرکت مخابراتی تلفن همراه در اپن ساخت. هدف کوریتا از ساخت ایموجی، تولید یک رابط جذاب برای انتقال اطلاعات به روشی ساده و مختصر بود؛ مثلاً او دوست داشت راهی طراحی کند تا برای نشان دادن وضعیت آب و هوایی، به جای کلمه ابری، از تصویر آن استفاده شود. در نهایت او صفحه کلیدی را تولید کرد که به جای حروف، از تصاویر ۱۲ در ۱۲ پیکسل تشکیل شده بود.
ایموجیهای اولیه و اصلی ۱۷۶ عدد بودند و اکنون در موزه هنرهای مدرن نیویورک وجود دارد. همانطور که گفته شد در این مجموعه، علاوه بر حالتهای مختلف چهره، شکلکهای دیگری هم برای نمایش آب و هوا ( مانند خورشید، ابر، جتر، آدم برفی)، وسایل نقلیه و ترافیک ( مانند ماشین، تراموا، هواپیما، کشتی)، فناوری ( تلفن ثابت، موبایل، تلویزیون) و تمام مراحل کامل شدن ماه وجود داشت. ایموجیها به سرعت در ژاپن معروف شدند تا جایی که حتی شرکتهای رقیب هم ایده کوریتا را کپی کردند. با گذشت زمان و با همه گیر شدن استفاده از صنعت موبایل، این ایده در شرکتهای خارج از ژاپن، مانند اپل نیز به شدت مورد توجه واقع شد. در سال ۲۰۰۷، یک تیم در شرکت گوگل، تصمیم گرفت تا این مسئولیت عظیم را بر عهده بگیرد و از اتحادیه Unicode ( سازمان حفظ استاندارهای متنی در سیستمها) خواست تا ایموجیها را به رسمیت بشناسد.
نسل دوم پیامهای گرافیکی احساسی، اسمایلیها بودند. صورتکهای زرد رنگی که لبخند و تعجب و احساسات دیگر را نشان میدادند. اگرچه Smile به معنای لبخند است، اما کاربران اینترنت به سرعت عادت کردند که اسمایلی گریه و ناراحتی و عصبانیت هم داشته باشند.
ایموجی یا شکلک در واقع تصاویر مفهومی و صورتکهایی هستند که در پیامهای مجازی و تارنماهای جهانی استفاده میشود.
ایموجی در واقع به معنای پندار نگاره (Ideogram)، یا خط تصویری است و یا به دیگر سخن، میتوان آن را، بیان گرافیکی عواطف، و احساسات نامید. کلمه اموجی در زبان ژاپنی به معنای تصویرنگاشت است و از دو بخش تصویر شخصیت ساخته شده است. کد اسکریپت ایزو ۱۵۹۲۴ برای ایموجی است.
در این گزارش که توسط مرکز پژوهشی بتا با بررسی دادههای اینستاگرام کاربران ایرانی در پنج سال گذشته انجام شده است، نمودار فوق حاصل شد. این نمودار نشان میدهد که کدام ایموجیها بیشتر مورد استفاده کاربران فارسی زبان و ایرانی در اینستاگرام بوده است.