نگرانی در شبکه‌های اجتماعی در مورد بازگشایی مدارس

بررسی داده های منتشر شده در بستر شبکه های اجتماعی در مورد بازگشایی مدارس و حضور دانش اموزان  در زمان کرونا

 

نویسنده: محسن فینی زاده | تحلیلگر شبکه های اجتماعی

 

با شروع شیوه کرونا از اولین تعطیلی‌هایی که اتفاق افتاد بسته شدن و محدود شدن مدارس بود، تعطیلی‌هایی که با هدف سلامتی دانش آموزان و معلم‌ها و کاهش تردد در جامعه رخ داد و سبب شد کلاس‌ها درس و حتی امتحانات به صورت مجازی و نیمه حضور برگزار شود. حالا با شروع سال تحصیلی جدید نگرانی‌ها در فضای عمومی جامعه و شبکه‌های اجتماعی جدی‌تر شد، صحبت‌هایی که از چند روز پیش با محور‌های مختلف شروع شد و هنوز ادامه دارد.

به صورتی که در چند روز گذشته بیش یک میلیون و هشتصد هزار پست در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است و این تعداد پست فقط در اینستاگرام و توییتر توانسته بیش از دویست میلیون لایک از دیگر کاربران دریافت کنند و همچنین در تلگرام با رویکرد خبری بیش از یک میلیون پست منتشر شده‌است که دو میلیارد نمایش توسط کاربران را به همراه داشته‌است از این رو می‌توان گفت موضوع بازگشایی مدارس در شرایط کرونا در کنار موافق و مخالفینش تا حدود زیادی افکار عمومی را درگیر خود کرده‌است که بایستی ابهامات مطرح شده در میان مردم که بازنمایی جدی در شبکه‌های اجتماعی دارد توسط مسئولین مورد توجه قرار بگیرد و به آن پاسخ داده‌شود.

 

روند انتشار پست در مورد بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید در دو بستر اینستاگرام و توییتر با نزدیک شدن به زمان بازگشایی اوج گرفت و نمودار خط زمان ان به صورت زیر است.

با بررسی و افکار سنجی محتواهای منتشر شده در مورد باز گشایی مدارس می توان گفت در حدود هشتاد و پنج درصد کاربران با بازگشایی مدارس مخالف بوده‌اند و یا ابهام جدی در مورد سلامت دانش آموزان داشته‌اند و موافقین بازگشایی مدارس در میان کاربران عمومی سهم جدی ندارند و بخش دیگر محتواها با رویکرد خنثی و خبری به بازتاب صحبت‌های مسئولین و اتفاقات مرتبط پرداخته‌است.

 

 

 

 

در میان موضوعات مطرح شد احتمال گسترش کرونا در میان دانش آموزان اصلی‌ترین موضوع بود که حکایت از نگرانی والدین و جامعه از ابتلای دانش آموزان به این بیماری داشته‌است که در حدود یک سوم پست‌ها را به خود اختصاص داده‌است، این مهم که تا چندی پیش در منابع خبری به این موضوع تاکید می‌شد که کودکان احتمال ابتلایشان به این بیماری کم است با انتشار بعضی پست ها به ویژه در اینستاگرام از کودکانی که بر اساس کرونا فوت کرده‌اند سبب نگرانی بیشتر در این موضوع شده‌است.

 

 

این که در بعضی از مدارس با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی نگرانی خانواده‌ها را تشدید کرده‌اند جدای از اینکه تا چه میزان این محتواها صحت دارند سبب نگرانی بیشتر کاربران شده‌است به صورتی که در حدود یک ششم پست‌های به این موضوع پرداخته که در یک مدرسه و یا کلاس پرتکل های بهداشتی رعایت نشده‌است و این عدم رعایت چه عواقبی دارد.

سومین موضوع در میان محتواهای منتشر شده در مورد بازگشایی مدارس، افتتاح غیرحضوری مدارس توسط رئیس جمهور که با کنایه افتتاح غیر حضوری مدارس حضوری را با لحن انتقاد و طنز مطرح کرده‌اند، البته بعضی کاربران فقط با رویکرد خبری این موضوع را پوشش دادند که حتی در این پست‌ها هم لحن انتقاد در عکس العمل و کامنت‌های دیگر  کاربران به چشم می‌خورد.

 

 

 

توصیه به نفرستادن دانش اموزان به مدرسه و همچنین ابهام در باز بودن بعضی مدارس و اشاره به صحبت یکی از مسئولین با هر کدام با سهم حدودا ده درصدی در رتبه بعدی موضوعات مرتبط جای گرفته است.

تناقض در تصمیم گیری برای مدرسه با دیگر مکان‌ها از جمله سخت گیری برای مناسب‌ها و مراسم‌های مذهبی سبب انتقاد کاربران شده‌است، این کاربران با اشاره به اینکه دولت در برگزاری هییت‌های در زمان کوتاه در فضای باز با قوانین سخت گیرانه برخورد کرد اما در شروع به کار مدارس در زمان طولانی ترحضور دانش اموزان در محیط‌های بسته کلاس انچنان که باید قاطعیت نداشت و به نوعی با سیاست دو بام یک هوا در مواجه با این موضوعات دولت برخورد کرده‌است.

 

 

تهدید و هشدار کادر درمان در مورد بازگشایی مدارس و همچنین بی کفایتی در تصمیم گیری مدیران در سطح مدارس و وزارتخانه دیگر مباحثی که در میان پست‌های کاربران به چشم می‌خورد.

در نگاه کی می‌توان گفت مسئولین در سطوح بالا و پایین نتوانسته‌اند نگرانی والدین و جامعه را که در شبکه‌های اجتماعی بازنمایی دارد را برطرف کنند و ابهامات زیادی در ذهن جامعه مانده‌است که قطعا می‌تونستیم با مدیریت پیام‌ها این نگرانی و ابهامات را برطرف کنیم و وضعیت اموزش و پرورش در زمان کرونا را مدیریت کنیم.

 

 

شما می توانید متن منتشر شده در صبح نو در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ را در اینجا بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *