مسیر ناهموار سامانه‌های آنلاین فیلم وسریال

Vod ها زیر ذره بین کاربران شبکه ها اجتماعی

نویسنده: محسن فینی زاده | داده کاو و تحلیلگر شبکه های اجتماعی

VOD مخفف Video On Demand است که به‌فارسی همان سامانه ویدئوی و فیلم های درخواستی می‌شود. آنچه مخاطب به‌دنبال آن است در یک فضای تعاملی با اختیارات بسیار بالا در دسترس قرار گرفته است، به همین دلیل VODها یکی از محبوب‌ترین سایت‌های اینترنتی به‌شمار می‌روند. سایت‌هایی که چند سالی است با توسعه زیرساخت‌های اینترنت در ایران و بالارفتن سرعت دسترسی به اینترنت، جای خود را میان سایت‌های محبوب ایرانی نیز باز کرده‌اند و کم کم خودشان تبدیل به اپلیکیشن شده‌اند و به عنوان یک کسب و کار محبوب و سود آور در حال توسعه هستند.

بازار رو به گسترش VODهای ایرانی باعث شده رقابت تنگاتنگی برای جذب مخاطب بیشتر میان این کسب و کارها رخ دهد که مزایا و معایبی دارد. از طریق VOD کاربران امکان آن را می‌یابند تا فیلم‌های سینمایی، مجموعه‌های تلویزیونی، مستندها و… را تماشا کنند. ایده کم نشدن حجم مصرفی اینترنت برای مشترکان برخی از سایت‌های ویدئویی درخواستی باعث شده تا مبارزه با قاچاق فیلم و سریال و جلوگیری از دانلود و تکثیر غیرقانونی راحت‌تر شود و مشترکان ترجیح دهند به‌جای دانلود یک فیلم آن را بدون  کاسته شدن از حجم اینترنت تماشا کنند.

البته اگر فاکتور تولید و برنامه‌سازی نیز به سایت‌های اینترنتی به‌عنوان رکنی ثابت اضافه شود، غنی‌سازی فرآیند VOD مطلوب‌تر می‌شود، موردی که “تماشا” با تولید برنامه “پدر و مادر خوبی باشیم” در راستای تحقق آن گام برداشته و به‌نظر می‌رسد این برنامه که شامل اپیزودهای مختلف با محوریت کودکان است مخاطبان را جذب کرده‌است.

آن چه در مورد وی او دی ها مهم است این است که این کسب و کارها باید رسانه‌ای آن‌لاین و قابل اعتماد را بسازند تا مخاطبان بی‌دغدغه از تکنولوژی روز لذت ببرند و از طرفی فیلم و سریال‌های سرزمین‌مان به‌عنوان کالای فرهنگی بدون محدودیت‌های اکران‌های جهانی و تحریم‌ها و البته صرف هزینه‌های زیاد به دنیا صادر شود تا شاهد تحولی عظیم، امن، کم‌هزینه و پرسود در رسیدن آثار سینمایی و تلویزیون به دست مخاطب نه‌تنها در ایران بلکه در جهان باشیم.

در این گزارش داده‌ها منتشر شده در مورد بعضی از vod‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در گام اول انتظارات اصلی کاربران از vodها مشخص شود و در گام دوم از نظر داده‌های منتشر شده مقایسه‌ای در میان بعضی از اینvod  صورت پذیر که نشان دهند حجم داده‌های منتشر شده در مورد هر کدام به تفکیک بستر شبکه اجتماعی است.

همان گونه که مشاهده می‌کنید در میان کاربران اصلی‌ترین مسائل و مطالبات مطرح شده می‌توان مواردی از جمله رایگان یا کم کردن هزینه اینترنت برای اپلیکیشن‌ها، بالا بودن هزینه‌های اشتراک کاربران، کاهش و حذف تبلیغات به دلیل مصرف حجم اینترنت و حوصله کاربران، عدم سانسور بیش از حد به خصوص فیلم‌های خارجی، مشکلات فنی اپلیکیشن و خدمات، امکان ذخیره شدن فیلم‌های و استفاده‌ی آن به صورت آفلاین،سرعت بسیار پایین و قطع و وصلی بالای اپلیکیشن‌ها و… اشاره کرد.

 

 

همانگونه که در نمودار‌های حجم داده در بستر تلگرام مشاهده می‌کنید بیشتر داده مربوط به فیلمو هست و بعد از آن با اختلاف کمی روبیکا قرار داد و نماوا در رتبه سوم جای گرفته‌است، بخشی از محتواهای منتشر شده در تلگرام که به این اپلیکیشن‌ها بر می‌گردد شامل محتواهای تبلیغاتی خود این اپلیکیشن‌ها می‌باشد و همچنین تبلیغات فیلم‌های و سریال‌هایی که در این اپلیکیشن‌ها در حال پخش است بخش دیگر محتواهای تلگرام می‌باشد.

 

 

در بستر توییتر سهم بیشتر مربوط به فیلیمو می‌باشد و بعد از آن به اختلاف روبیکا و نماوا قرار دارد، نکته مهم در مورد محتواهای منتشرش شده در بستر توییتر سهم انتقاد و نقل از این اپلیکیشن‌ها می‌باشد. اظهار نظر کاربران توییتر در مورد هر کدام این این کسب و کارها میتوان منبع بازخورد خوبی برای تحقیقات بازار این کسب کارها باشد. همچنین به بستری برای شناسایی رقبا و نقاط ضعف و قوه کلیات صنعت به وجود اورد.

 

 

میزان محبوبیت هرکدام از اپلیکیشن‌ها میتوان بر حسب تعداد لایکی که هر کدام در پست‌های مرتبط توانسته‌اند کسب کنند، سنجیده شود، هرچند این سنجش کارکرد همه جانبه ندارد اما در سطح مشخصی می‌تواند مفید باشد. از این رو فیلیمو بیشترین لایک را توانسته است در پست‌های اینستاگرام کسب کند البته علت این رتبه تعداد پست بیشتر فیلیمو هم میباشد که بخشی از آن بدون شک تبلیغات است.

 

 

شما می توانید متن منتشر شده در صبح نو در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۹ را در اینجا بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *