شبکه‌ های اجتماعی سیاه‌ پوش شدند

بررسی فعالیت های شبکه های اجتماعی در محرم حسینی

نویسنده: محسن فینی‌زاده | تحلیلگر شبکه‌های اجتماعی

بیش از سه میلیارد بازدید در تلگرام و نیم میلیارد لایک در توییتر و اینستاگرام، کنش کاربران به پست‌های مرتبط با عاشورای حسینی در ایام عزاداری محرم بوده‌است که در ادامه به بررسی و آنالیز این داده‌های خواهیم پرداخت.

عاشورا حسینی به عنوان موضوعی که بخشی از فرهنگ عمیق ما را در طول بیش از هزار سال گذشته به خود اختصاص داده با قرار گرفتن در ماه محرم و صفر به اوج خود در افکار عمومی می‌رسد به صورتی که در سالیان متوالی چه در زمان پادشاهان و چه در عصر حاضر به اصلی‌ترین دغدغه و موضوع بین مردم تبدیل می‌شود همان گونه که مشخص است در دهه اول محرم به بسیاری از مناطق کشور اصلی‌ترین کار و موضوع عاشورا حسینی و رشادت های سرداران کربلا است.

آنچه در فضای حال حاضر این مهم را قدری تغییر داده، نفوذ و رشد شبکه‌های اجتماعی است که به جرات می‌توان آن را یکی از اصلی ترین ابزار ارتباطی انسان امروزی دانست که با همزمانی با محرم حسینی و استفاده از ظرفیت این ابزار – رسانه نوین بخش قابل توجهی از کنش کاربران در این شبکه‌های میلیونی اجتماعی قابل مشاهده است.

 

 

آنچه امسال جایگاه شبکه‌های اجتماعی را بیش از پیش مورد اهمیت قرار داده‌است موضوع کرونا است که سبب  توجه هییت‌ها و عزادارن و حتی حکومت و حاکمیت به ظرفیت‌های این بستر شده‌است به صورتی که تمامی مجالس بزرگ کشور از نمایش آنلاین هییت‌های خود برای مخاطبان مجازی بهره برده‌اند و حتی بسیاری از عزاداری‌ها فقط به صورت مجازی و با جمعیت کم برگزار شده‌است. و سعی بسیاری شد بخش قابل توجه ای از عزاداری‌ها در شبکه‌های اجتماعی نمایان شود.

آنچه قرار است در این گزارش در مورد آن صحبت کنیم داده‌هایی است که در طول این چند روز در مورد محرم و حماسه عاشورا در سه بستر اصلی تلگرام، توییتر و اینستاگرام به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده‌است.

همان گونه که مشاهده می‌کنید در مجموعه بیش از ده میلیون داده در شبکه‌ی اجتماعی توییتر ، تلگرام و اینستاگرام به صورت عمومی و پست منتشر شده‌است که عدد جدای از استوری‌ها و پست‌های پرایوت و کانال‌ها و اکانت‌های خصوصی است.

همچنین در مورد کاربران فعال در هر بستر در مجموعه کاربرانی که پست به صورت عمومی منتشر کرده‌اند در تلگرام به ششصد هزار کانال، در توییتر بیش از چهار صد و چهل هزار کاربر و اینستاگرام پیج‌های عمومی با دنبال کننده قابل توجه بیش از سیصدو پنجاه هزار پیج بوده‌اند که این عدد در اینستاگرام مشمول کاربران شخصی نمی‌باشد و داده پیج‌های عمومی است.

از سوی دیگر لایک‌هایی که در توییتر و اینستاگرام توسط دیگر کاربران به پست‌های محرمی داده شده‌است به بیش از نیم میلیارد لایک می‌رسد و همچنین در بستر تلگرام پست‌های مرتبط با محرم و عاشورا در چند روز محدود به عزاداری محرم د رحدود سه میلیارد بازدید داشته باشد.

نمودار انتشار پست‌ها در تلگرام، اینستاگرام و توییتر به صورت زیر است که بر اساس پست‌ها منتشر شده به زمان است.

 

شما می توانید متن منتشر شده در صبح نو در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ را در اینجا بخوانید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *