سرمایه اجتماعی بانک‌ ها در شبکه‌ های اجتماعی

نویسنده: محسن فینی‌زاده | تحلیلگر و دادکاو شبکه‌های اجتماعی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه شبکه‌های اجتماعی کاربران زیادی در این فضا مشغول هستند و این شبکه‌ها نقش زیادی در زندگی مردم دارد. ورود جمع زیادی از مردم به این شبکه‌ها باعث تغییر سبک زندگی مردم شده‌است و در مواقع متعددی این شبکه‌ها نقش بارز خود را در موضوعات مختلف نشان داده‌اند به عنوان مثال امروزه سیاستمداران در زمان مبارزات انتخاباتی از این فضا برای تخریب حریف خود استفاده می کنند، این مورد را به وضوح در انتخابات های متعددی می توان مشاهده کرد. ضرورت بررسی فضای مجازی و رصد آن امروزه به امری واجب برای نهادهای سیاستگذاری و مسئولین کشور تبدیل شده‌است. با بررسی این فضا می توان اطلاعات دقیقی از مطالبات مردم، مشکلات آنها، دغدغه و درگیری های مردم، میزان رضایت یا انتقاد از نهادها و مسئولین مختلف و… را بررسی و تعیین کرد.

بررسی تکرار نام بانک‌های کشور در فضای مجازی نشان می‌دهد در بستر تلگرام بیش از سه میلیون و پانصد هزار پست با محتوایی مربوط به بانک‌های کشور منتشر شده است، مجموع بازدید کاربران از این تعداد پست حدود شصت و دو میلیارد بازدید بوده است که رقم بسیار قابل توجه و قابل تاملی است. اسامی بانک‌ها یا محتوای تولید شده با موضوع بانک‌ها در بستر توییتر در حدود پانصد و پنجاه هزار پست اشاره شده‌است که مجموع لایک این پست‌ها در این بستر بیش از سه میلیون لایک بوده‌است. این عدد در اینستاگرام، حدود یک میلیون پست بوده و مجموع لایک دریافتی این پست‌ها در این بستر حدود سیصد میلیون لایک است.

در رسانه و فضای مجازی تکرار اسامی یا نهادهای مختلف دلایل مشخص و واضحی دارند، اینکه اسم نهادی در یک پروسه زمانی خاص در بستری همچون تلگرام تکرار می‌شود، می تواند دلایل مختلفی از جمله بازتاب اقدامات نهاد مورد نظر، واکنش مردم نسبت به این نهاد، هویت ادراکی ای که مردم نسبت به این نهاد دارند و… داشته باشد. در گزارش پیش رو ما با بررسی اسامی بانک ها به دنبال این موضوع هستیم که نشان دهیم در فضای مجازی اسامی کدام یک از بانک ها در یک سال اخیر بیشتر تکرار شده‌است.

نمودارهای زیر اسامی ۱۰ بانک پرتکرار در فضای مجازی را براساس میزان تکرار و میزان لایک نشان داده‌است. تکرار اسامی بانک ها به ترتیب درگیری بیشتر مردم نسبت به این بانک ها را نشان میدهد، مسلما تکرار بیشتر این اسامی یکی از عوامل طرفداری یا برند بودن بانک ها را نشان می‌دهد، هر چند این تکرار می‌تواند ناشی از نارضایتی مردم نسبت به بانک ها و تولید محتوا برای انتقاد باشد، بررسی موضوعات مطرح شده پیرامون بانک های پر تکرار در فضای مجازی نشان می‌دهد مهمترین دلایل تکرار این بانک ها در فضای مجازی چیست؟ و چرا یک بانک با پیشتازی خود در این فضا بیشترین تکرار را داشته‌است؟

 

 

 

 

تعیین عاملان تولید محتوا در بستر ها نیز مخاطب بانک های مختلف را به تفکیک سازمان‌ها، نهادها و مردم عادی نشان می‌دهد تا تعیین شود میزان رضایت یا تخریب و انتقاد کدام قشر از جامعه زمینه تکرار اسامی بانک ها را ایجاد کرده‌است، یا کدام قشر جامعه زمینه تکرار یک بانک را در فضای مجازی باعث شده‌اند.

با بررسی ۱۰ بانک برتر نکته جالب توجه این است که در در هر دو بستر توییتر و اینستاگرام ۲ بانک برتر به ترتیب بانک ملی و بانک ملت هستند.

بانک ها به عنوان بازیگر اصلی اقتصاد کشور نقش زیادی در زندگی روزمره مردم ایفا می‌کنند بخصوص اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا استفاده مردم از پول نقد کمتر شد و برای رعایت نکات بهداشتی مردم از کارتهای بانکی استفاده می‌کردند، اقدامات مختلف بانک‌ها و اخبار پیرامون آن‌ها از جمله جواب مثبت تست کرونای تعداد زیادی از کارمندان بانک ها، درخواست شیفتی شدن حضور کارمندان در دوران کرونا، افزایش میزان کارت به کارت از طریق عابر بانک ها و… محتوای زیادی را در فضای مجازی تولید کرده که بررسی هر یک از موضوعات اطلاعات زیادی در مورد کارنامه و رضایت مردم از بانک ها ارائه می کند.

تکرار نام بیشتر این بانک ها در فضای مجازی به فعالیت های مختلف بانکی آنها وابستگی دارد، به عنوان مثال بانکی با تبلیغات گسترده در سیمای ملی و فضای مجازی نام خود را به سر زبان ها می اندازد.

 

 

 

 

شما می توانید متن منتشر شده در صبح نو در تاریخ ۶ آبان ۱۳۹۹ را در اینجا بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *