رتبه‌بندی تاکسی‌های آنلاین

رتبه بندی تاکسی های آنلاین در شبکه های اجتماعی

نویسنده: دکتر محسن فینی زاده | تحلیلگر و داده کاو شبکه های اجتماعی

در دهه های اخیر، نقش و اهمیت دارایی‌های نامشهود همزمان با افزایش سطح رقابت بین شرکت‌ها افزایش یافته‌است. یکی از دارایی‌های نام شهودس که مهمترین عامل متمایزکننده یک شرکت و ایجاد مزیت رقابتی برای آن می‌باشد، برند است. از آنجایی که عملکرد برند رابطه مستقیمی با عملکرد یک سازمان دارد، سنجش و پایش مستمر آن می‌تواند به عنوان ابزار مدیریتی قدرتمندی به مدیران در جهت نیل به اهداف کلی و استراتژیک سازمان‌ها کمک نماید. از آنجایی که عملکرد برند ماهیتی چند بعدی دارد تا کنون محققان مختلف معیارها و شاخص‌های مختلفی را با توجه به نیاز و دیدگاه خود برای ارزیابی برند معرفی کرده‌اند، ولی متأسفانه رویکرد یگانه و استانداردی در این زمینه وجود نداشته‌است. از این رو در این پژوهش سعی خواهد شده تا با بررسی افکار عمومی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ، شاخص‌ها و سنجه‌هایی که تا کنون برای سنجش عملکرد برند معرفی شده‌اند به صورت منسجمی مورد بررسی قرار گیرد.

تاکنون بدنه وسیعی از ادبیات موضوع جهت مشخص نمودن محدوده و فلسفه بازاریابی تبیین شده‌است که در تمامی آن‌ها برند نقش مرکز‌ی ایفا نموده‌است.  از برند به عنوان نماد خوشنامی سازمان یاد می‌شود و این موضوع تا جایی اهمیت پیدا کرده‌است که صاحب نظران این حوزه، برند را صاحب شخصیت می‌دانند. یکی از متفکران در همین مورد شخصیت برند را هسته مرکزی و نزدیکترین متغیر در تصمیم گیری مشتری، هنگام خرید عنوان می‌کند.

با آگاهی از ابعاد و ویژگی‌های عملکرد برند، مدیران در به کارگیری استراتژی‌های مؤثرتر برند، مجهزتر و تواناتر خواهند بود. مانند پزشکی که سلامتی بیمار خود را با اندازه گیری پارامترهای مختلفی مانند فشار خون، وزن و دمای بدن مورد ارزیابی قرار می‌دهد، یک متخصص بازاریابی نیز با داشتن اطلاعاتی درباره ویژگی‌ها و ابعاد محصول می‌تواند با سهولت بیشتر‌ی در مورد سیاست‌های بازاریابی مناسب تصمیم گیری و آن‌ها بکار ببندد. ولی با توجه به پیشینه تحقیق هیچگاه دیدگاه جامع و شاید بتوان گفت استانداردی برای طریقه سنجش آن وجود نداشته و محققان مختلف معیارهای متفاوتی را برای سنجش آن معرفی و استفاده کرده‌اند.

در دنیای امروز که شبکه‌های اجتماعی از یک ابزار سرگرمی و یا اطلاع‌رسانی فراتر رفته و در تمام ابعاد فرهنگی ، اجتماعی، سیاست و… زندگی بشر نفوذ کرده‌است و در بعضی موضوعات بی‌بدیل شده‌است سهم برندها در شبکه اجتماعی نیز جایگاه مشخصی دارد.

اینکه یک برند از یک استارتاپ و یا یک اپلیکیشن چه مقدار داده در شبکه‌های اجتماعی دارد و چه مقدار کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد آن صحبت می‌کنند می‌تواند به نوعی بخشی از برند و پرسنای آن برند باشد، به بیان بهتر فقط در کشور ما بیش از  سه میلیارد داده به صورت عمومی در چند بستر شبکه‌های اجتماعی درسال توسط چند ده میلیون کاربر تولید می‌شوند منبع بسیار مفیدی برای سنجش برند و محصولات و حتی اپلیکیشن‌ها است.

 

 

همان گونه که مشاهده می‌کنید داده‌های شبکه‌های اجتماعی اسنپ بیشترین سهم را در تمامی بستر‌ها دارد و بعد از آن در بستر توییتر و تلگرام اپلکیشن‌هایی تپسی رتبه دوم دارد اما در بستر اینستاگرام الوپیک جایگاه دوم را به خود اختصاص داده‌است. این میزان در جمع لایک‌های دریافتی در بستر توییتر و اینستاگرام نیز همین ترتیب می‌باشد.

 

 

 

شما می توانید متن منتشر شده در صبح نو در تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۹۹ را در اینجا بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *