بررسی داده‌های پنجاه شخصیت احتمالی برای انتخابات ریاست جمهوری در شبکه‌های اجتماعی

نویسنده: دکتر محسن فینی زاده | مدیر مرکز پژوهش  و داده کاوی  بتا

دوازدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار شد. انتخاباتی که در بیان بعضی از متخصصین شبکه اجتماعی به انتخابات تلگرامی معرف شده که نشان گر نقش جدی بستر شبکه‌های اجتماعی در نتایج و رویکرد این انتخابات بود به حدی که در آن زمان در تیم تحلیل داده ای که حضور داشتم حتی پیش بینی نتایج انتخابات را مبتنی بر داده های شبکه اجتماعی به ویژه سه بستر تلگرام، توییتر و اینستاگرام انجام دادیم که بدون ضریب خطا و دقیق انجام شد.

انتخابات سال ۱۳۹۸ که برای مجلس شورای اسلامی بود باز هم این مهم رخ داد که تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی بازنمایی از محبوبیت افراد و نتایج انتخابات بود، هرچند جایگاه شبکه‌های  اجتماعی در انتخابات محدود به پیش بینی نتایج نبود و اصلی ترین بستر تبلیغات و اطلاع رسانی انتخابات نیز همین بستر بود که حتی در نگاه بعضی کارشناسان رسانه گوی سبقت را از رسانه ملی نیز ربود.

حالا در انتخابات پیش روی که کمتر از یکسال تا آن فاصله داریم داده‌های منتشر شده در مورد پنجاه و یک گزینه احتمالی را در دو بستر تلگرام و توییت مورد تحلیل آماری قرار دادیم که تعداد محتوا منتشر شده در دو نمودار تفکیکی و تعداد لایک‌های توییت‌های مرتبط با هر شخصیت در نموداری دیگر و جمع نمایش  پست های تلگرام مرتبط با هرشخصیت در نموداری مجزا ارائه شده است. بازه زمانی این بررسی مربوط به ابتدای فروردین تا اواخر آبان ۱۳۹۹ می باشد.

داده ها دریافت شده از بیش از سیصد و پنجاه میلیون پست کانال های تلگرام و دویست و هفتاد میلیون توییت که به صورت عمومی منتشر شده است که با استفاده از هوش مصنوعی و تکنیک های داده کاوی با کمک گرفتن از دیتا ساینس و تجریه چند سال گذشته در عرصه داده کاوی مورد تحلیل و سنجش قرار گرفته است نمودار های زیر حاصل شده است  که با گستره بسیار زیادی این امکان وجود دارد تحلیل و سنجش‌های زیادی روی این داده‌های انجام شود.

این گزینه‌ها از احتمال و گمانه زنی های شبکه‌های اجتماعی تهیه شده‌است که میتوان به این اسامی اشاره کرد محمدجواد ظریف، محمدباقر قالیباف، ابراهیم رییسی، اسحاق جهانگیری، محمود احمدی نژاد، عبدالناصر همتی، آذری جهرمی، محمدباقر نوبخت ، پرویز فتاح، محمود واعظی، محسن هاشمی، علیرضا زاکانی، رضا اردکانیان، علی نیکزاد، علی لاریجانی، سورنا ستاری، حسن قاضیزاده هاشمی، مهرداد بذرپاش، حمیدرضا حاجی بابایی، موسوی خوئینی‌ها، حداد عادل، حجت الاسلام قمی، عزت الله ضرغامی، معصومه ابتکار، شهیندخت ملاوردی، احمد توکلی، عباس آخوندی، مسعود پزشکیان، علی اکبر ولایتی، سعید محمد، سردار علی شمخانی، ناطق نوری، سعید جلیلی، حسن خمینی، پروانه سلحشوری، سردار حسین دهقان، مجید انصاری، محمدرضا عارف، محمدرضا خاتمی، سردار عزیز جعفری، سردار رحیم صفوی، عبدالله نوری، محمدرضا باهنر، صادق خرازی، مرضیه دستجردی، رستم قاسمی، زهرا شجاعی، غلامحسین الهام، حسن غفوری‌فرد، عبدالله جاسبی

نکته مهم این است تعداد محتوای منتشر شده از هر شخصیت گویای محبوبیت آن شخص نیست اما اشاره دارد که کاربران بیشتر در مورد چه شخصی صحبت کرده‌اند و بیشتر چه افرادی در افکار عمومی کاربران حضور داشته‌اند که خود میتواند تا حدودی گویا شناخته شده بودن و مورد بررسی بودن شخصیت‌ها باشد، از طرفی شخصیت هایی که سهم کمی در پست‌های و توییت‌های منتشر شده دارند نشان‌دهنده‌ی کم رنگ بودن و یا کم رنگ شدن نقش آن در شبکه‌های اجتماعی و به طبع آن در افکار عمومی دارد. همچنین لایک‌های دریافتی توییت‌ها و نمایش پست‌های تلگرام نشان‌دهند‌ه‍ی توجه دیگر مخاطبان به محتوای هر شخصیت است.

 

 

لینک مطلب در کانال تلگرام خبر فوری:

https://t.me/akhbarefori/260400

https://t.me/akhbarefori/260507

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *