نویسنده: محسن فینیزاده | تحلیلگر شبکههای اجتماعی
کلمات و هشتگ های منتشر شده در شبکه های اجتماعی در شش ماه اول امسال مورد بررسی قرار گرفته است.
بین دانستن یک مفهوم با داشتن درک درستی از آن فرق زیادی وجود دارد. امروز میخواهیم برایتان درباره استفاده درست از هشتگ بگوییم. مهم نیست از کدام شبکهی اجتماعی استفاده میکنید. «هشتگ عبارت است از واژه یا عبارتی که قبل از آن علامت # آمده و داخل پیامی برای شناسایی کلمهی کلیدی یا موضوع مورد علاقه استفاده شده است و یافتن آنها را آسان میکند».
هرگاه کاربری به پست خود هشتگ بیفزاید، شبکهی اجتماعی میتواند آن پست را نمایهگذاری کند و سایر کاربران میتوانند آن را بیابند. وقتی شخصی روی آن هشتگ کلیک میکند، به صفحهای وارد خواهد شد که تمام پستهای دارای آن هشتگ، در آن جمع شدهاند.
وقتی یک کلمهی کلیدی بهاندازهی کافی سروصدا کرد ترندینگ میشود. اما ترندینگ همواره بهمعنای محبوبترین هشتگ در شبکهها نیست. موضوعات ترندینگ هر کاربر بسته به مکان، ارتباطات اجتماعی و علایقشان منحصربهفرد هستند.
با اینکه هر شبکه برای نمایشدادن پستها تحت عنوان یک هشتگ معین، روشهای خاص خود و الگوریتمهای ویژهای را برای مشخصکردن محتوای ترندینگ دارد، این قواعد بهطور کلی در هر شبکهی اجتماعی یکسان هستند.
واژهی هشتگ ابتدا در سال ۲۰۱۰ به دیکشنری آکسفورد و سپس در ۲۰۱۴ به دیکشنری اسکرابل افزوده شد. طبق مطالعهای که توسط یکی از آژانسهای شبکهی اجتماعی بهنام Radium One انجام شد، تقریبا ۷۵ درصد کاربران شبکههای اجتماعی از هشتگ استفاده میکنند. البته تعداد افرادی که نحوهی استفادهی صحیح از هشتگ را میدانند، بهمراتب کمتر از این رقم است.
سه هشتگ قدرتمند برای استفاده در شبکههای اجتماعی که خوب است افراد فعال در حوزه کسب و کار و یا محتوا در شبکه های اجتماعی بدانند:
- هشتگ محتوا: هشتگهایی که مستقیما به برند محصول و یا موضوع محتوا ربط دارند. هشتگهای محتوایی برند شما را در معرض دید مخاطبانی قرار میدهد که قبلا با برند شما آشنا نبودند و یا افراد دنبال کننده یک محتوا از ان طریق به محتوا شما دسترسی پیدا می کنند.
- هشتگ ترندینگ: راه دیگری برای افزایش مخاطبان و بازدیدکنندگان هم وجود دارد و آن استفاده از هشتگهای کنونی است که در بین میلیونها کاربر محبوبیت یافتهاند. به این هشتگها، هشتگهای ترندینگ گفته میشود. قبل از هشتگ کردن موضوعات داغ روز (ترندینگها) از خود بپرسید که آیا پستهای شبکهی اجتماعیتان به گفتوگوهای کنونی ارزشی میافزایند یا خیر. اگر پستهای شما ارزشی به گفتوگوها نمیافزایند بهاحتمال زیاد نادیده گرفته میشود و در انبوهی از پستها گم خواهید شد. هرچند که اگر پست شما آگاهیدهنده، جالب یا داغ باشد، کاربران آن را بهاشتراک خواهند گذاشت و آگاهی از برند شما بهشدت افزایش خواهد یافت.
- هشتگ مختص برند: گاهی، مشکل استفاده از هشتگهای محبوب یا کلی این است که پستهای شما ممکن است در میان انبوهی از صدها پستی که از همان هشتگ استفاده میکنند گم شود. از اینجهت، ایدهی خوبی است اگر هشتگهای مختص برند خود را بسازید. از این هشتگها میتوان برای برندسازی کلی، تبلیغات، رویدادها، مسابقات یا سایر کمپینهای تبلیغاتی هم استفاده کرد. برای نمونه، شرکت Oreo بهعنوان بخشی از صدمین سالگرد خود، هشتگ ویژهی #oreomoment ساخت و کاربران آن را بهاشتراک گذاشتند تا شیرینی خاطرات این همهسال را که به استفاده از این برند پرداختهاند باهم تقسیم کنند. دیری نگذشت که این هشتگ آنقدر محبوب شد که هزاران پاسخ از کاربران دریافت کرد.
شما می توانید متن منتشر شده در صبح نو در تاریخ ۸ مهر ۱۳۹۹ را در اینجا بخوانید