اقلیت منتقدان

نویسنده: محسن فینی زاده (کارشناس ارشد رسانه | تحلیلگر شبکه‌های اجتماعی)

چه موضوعاتی در مجلس برای کاربران مجازی جذاب است؟

دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از هفتم خرداد رسماً آغاز شد. رویدادهای این چند هفته برای نمایندگان، بعضی از قوانین، تایید اعتبار نامه نمایندگان و انتخاب هیئت رئیسه مجلس تا حدود زیادی توانست توجه کاربان شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کند .

به صورتی که در طول شروع کار این مجلس تا به حال بیش از ۲ میلیون محتوا در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با نمایندگان و مجلس منتشر شده است که این محتواها توانسته میلیون ها بازدید و لایک از دیگر ها کاربران بگیرید. در نمودار زیر نمایش خط زمان انتشار پست ها در سه بستر تلگرام، توییتر و اینستاگرام میتوانید مشاهده کنید که همان طور که مشخص است روز افتتاحیه مجلس در هر سه بستر بیشتر انتشار پست را به خود اختصاص داده است.

آنچه از بررسی خط – زمان انتشار پست های در سه بستر تلگرام، اینستاگرام و توییتر به نظر می‌رسد این است که بیشترین سهم محتوا منتشر شده مرتبط با مجلس در بیشتر روزها مربوط به توییتر بوده است و بعد از آن محتواها کانال های تلگرام سهم اصلی را داشته است و بستر اینستاگرام به رویکردی اجتماعی کمتری حجم محتواهای مرتبط با مجلس را در این چند هفته داشته است.

از سوی دیگر در زمان های خاص مانند افتتاحیه و یا رویدادهایی که کارکرد خبری داشته است تلگرام به بیشینه خود رسیده و بیشترین محتوا را منتشر کرده است و در زمان هایی که موضوعات جنجالی و پر حاشیه ای مانند اعتبار نامه بعضی نمایندگان و یا بعضی از طرح های منسوب به مجلس یازدهم توجه کاربران را جلب کرده است بستر توییتر بیشترین محتوا منتشر شده است و کاربران به اظهار نظر در مورد آن موضوع و یا حاشیه پرداخته اند.

بستر توییتر با رویکرد انتقادی بیشترین حجم تولید محتوا را در این بازه  در مورد مجلس داشته است به صورتی که بیش از پنجاه درصد محتواهای تولید شد در این سه بستر مربوط به توییتر بوده است.

با در نظر گرفتن فضای انتقادی حاکم بر توییتر در این موضوع نیز سهم توییت های انتقادی با پنجاه و چهار درصد بیشتر است و بعد از آن با توجه به اخبار افتتاحیه، انتخاب هئیت رئیسه و… توییت های خبری و اطلاع رسانی با رویکرد خنثی با سهم بیست و هفت درصدی در رتبه دوم قرار دارد و توییت هایی با رویکرد حمایتی و مثبت نسبت به مجلس با سهم نوزده درصدی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

در این بستر موضوعاتی مانند بررسی پرونده و اعتبار نامه نمایندگان، طرح شفافیت آرا، انتخاب قالیباف به عنوان رئیس مجلس، انتظارات و مطالبات از مجلس یازدهم بیشتر سهم را در موضوع توییت کاربران داشته اند و بعد از آن صحبت ها و مصاحبه های نمایندگان، مواضع و نظرات رئیس مجلس، انتقاد به نمایندگان، بازتاب های خبری و همچنین انتقاد و یا حمایت از بعضی طرح های منسوب شده به مجلس یازدهم در رده بعدی قرار دارد.

 

 

 

در بستر اینستاگرام رویکرد به مجلس یازدهم بهتر بوده است به صورتی که بیست و چهار درصد پست ها رویکرد مثبت به مجلس داشته است و هفده درصد رویکرد انتقادی و یا تخریبی و همچنین با توجه به اجتماعی بودن بستر ایستاگرام گرام حدود پنجاه و نه در صد پست ها رویکرد خنثی به مجلس داشته اند و موضع حمایتی و تخریبی نداشته اند.

در این بستر موضوعاتی مانند بازتاب صحبت ها و اخبار نمایندگان، حواشی اعتبار نامه بعضی از منتخبین، انتقاد به به بعضی طرح ها منسوب به مجلس یازدهم و یا بعضی از نمایندگان سهم اصلی را در پست ها کاربران داشته است.

نکته مهم در بازتاب چند هفته ای مجلس یازدهم در شبکه‌های اجتماعی این است که کاربران و منابع شبکه‌های اجتماعی با حساسیت خاصی اخبار و اتفافات مجلس را زیر نظر دارند به صورتی که حتی با یک مصاحبه از سوی یکی از نمایندگان موج های جدی در در شبکه‌های اجتماعی به ویژه با رویکرد انتقادی و تحلیلی شکل می گیرد.

 کاربران که در حقیقت با توجه به ضریب نفوذ بالای شبکه‌های اجتماعی در کشور تا حدود زیادی همان رای دهندگان به منتخبین مجلس هستند با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی به اظهار نظر در موضوعات مرتبط با مجلس بپردازند و به نوعی مردم نظر خود را در مورد مصوبات ، اقدامات و موضع مجلس و نمایندگان آن در شبکه‌های اجتماعی بیان می کنند که این ظرفیت وجود دارد با استفاده از این نظرات هم سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم را در اداره کشور افزایش داد و هم نظرات عموم مردم را در جهت اجرایی تر شدن قوانین به کار بست.

 

شما می توانید متن منتشر شده در صبح نو در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۹۹ را در اینجا بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *