نویسنده: محسن فینیزاده | تحلیلگر شبکههای اجتماعی
با توجه به پیشرفت روز افزون استفاده مردم از شبکههای اجتماعی، و دوسویه شدن ارتباط در بنگاههای خبری (خبرگزاریها) و اطلاع رسانی، یکی از روشهای استخراخ افکار شکل گرفته پیرامون یک موضوع، بررسی نظرات و عقاید مردم در این فضاها میباشد،که گاه به صورت مستقیم و گاه غیرمستقیم از مسائلی که با آن مواجه هستند صحبت میکنند.
از سوی دیگر تجربه ارتباطاتی چند سال اخیر نشان داده بیشتر تصمیمات مهم افراد در جامعه امروزی از جمله تصمیمات اقتصادی، اجتماعی و مخصوصا سیاسی قبل از آنکه در فضای حقیقی نمود پیدا کند و به عرصه اجرا در بیایید، در فضای مجازی نمود پیدا میکند، این امر تا جایی پیش رفته که در تحلیلهای روز دنیا درکنار نظرسنجی و افکار سنجیهای علمی به افکار سنجی مبتی بر روند شناسی فضای مجازی نیز اهمیت داده شدهاست و حتی در بعضی موراد به علت سرعت و دقت بالا و عدم وجود مانعهای صحت یک افکار سنجی مورد تاکای بیشتری قرار میگیرد.
از سوی دیگر تاثیر متقابل خبرگزاریها و بنگاههای خبری بر افکار عمومی و افکار سازی رسانهای از سوی رسانههای داخلی و معاند نسبت به افراد و جریانها و اثرگذاری این افکار بر تصمیمات شخصی و گروهی در تمامی فضاها و شکل گیری نظام خبری رسمی و غیر رسمی در جامعه، نیاز بررسی موشکافانه و رصد تحلیلی بر این رسانه نوین را به امری بدیهی برای حرکت و حضور در هر فعالیتی کردهاست.
در این گزارش در بخش اول دادههای منتشر شده در بستر توییتر در یک سال گذشته که بالغ بر چهارصد میلیون توییت بودهاست مورد بررسی قرار گرفتهاست و دادههایی که در آن به یک منبع خبری به ویژه خبرزگاریها و سایتهای خبری و تحلیلی اشاره داشته به عنوان دادههای مطلوب آنالیز شده و نمودار نقل از منابع خبری در توییتها حاصل شدهاست.
همان گونه که مشاهده میکنید خبرگزاریهای ایسنا، تسنیم ، فارس و ایرنا بیشترین سهم را در توییت کاربران داشتهاند که کاربران یا خبری را به نقل از آنها توییت کردهاند و یا نظر خود را در مورد خبر و یا گزارش منتشر شده از این منابع در قالب نقد، طنز و یا اسناد ارائه کردهاند، همچنین بعضی از این توییت با موضوع خود منبع خبری بودهاست و نقدهایی را به خود خبرگزاریها و یا سایتهای خبری توییت شدهاست. از این رو نمیتوان زیاد بودن تعداد محتواهای درج شده با نام یک منبع خبری را دلیل قطعی قوی تر بودن آن دانست و ممکن است یک اشتباه از سوی یک منبع خبری که توسط کاربران نقد شده است سبب تکرار نام آن منبع باشد اما میتوان تکرار نام بیشتر و یا کم تر منابع را با هم مقایسه کرد و دانست کدام منبع خبری برای کاربران توییتر که سهم از آن خود اصحاب رسانه هستند شناخته شدهتر است.
تعداد پستهای تلگرامی که در آن از منابع خبری ذکر نام شدهاست به صورت نمودار ارائه شده که در حقیقت با بررسی بیش از سه و نیم میلیون کانال تلگرامی فارسی زبان که در سال گذشته به انتشار محتوا پرداختهاند که بیش از نیم میلیارد پست منتشر شده از این کانال ها در قالب نمودار تعداد پست تلگرام نقل شده از منابع خبری و همچنین نمودار جمع نمایش پست تلگرام نقل شده از منابع خبری ارائه شدهاست.
همان گونه که در نمودار تعداد پست تلگرام نقل شده از منابع خبری مشخص است ایسنا، ارینا، فارس و تسنیم خبرگزاریهایی هستند که بیشترین نقل خبر و گزارش از آنها در کانالهای تلگرامی شده است، تفاوت بستر تلگرام با توییتر این است که بیشتر نقل از منابع از جنس نقل از منبع خبری است و کمتر به خود منبع پرداخته شدهاست، در حقیقت تعداد تکرار پست و نمایش ار یک منبع در بستر تلگرام تا حدود زیادی نشان دهنده نفوذ آن منبع در کانالهای تلگرامی است.
نکته جالب این است در بعضی منابع نسبت نمایش به پست بیشتر از دیگر منابع است که این نشان میدهد این منابع و نقلها از آن هرچند از پستهای کمی بوده است اما مورد توجه دنبالکنندگان کانال قرار گرفته است و یا در کانالهایی که دنبال کننده بیشتری داشتهاند، منتشر شده است.
شما می توانید متن منتشر شده در صبح نو در تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۹۹ را در اینجا بخوانید